اخبار شهرستان درگز | Dargaz City News

شهرستان درگز در شمال شرق ایران و دارای طبیعتی زیبا و بکر است که تاریخی کهن و با ارزش دارد

اخبار شهرستان درگز | Dargaz City News

شهرستان درگز در شمال شرق ایران و دارای طبیعتی زیبا و بکر است که تاریخی کهن و با ارزش دارد

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس گفت: کشاورزی در برنامه ششم ضعیف دیده شده و طبیعی است که با سهم ۸ درصدی نتوان مسائل مربوط به هرزآب‌ها، توازن تولید و خرید تضمینی را سامان داد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از مشهد مقدس، توسعه متوازن یکی از اصول بسیار مهم برای رفع مشکلات موجود در کشور است؛ در همین راستا باید به توسعه شهرستان‌های کوچک و توجه ظرفیت‌های مغفول اهتمام ورزیده و به آن توجه ویژه داشته باشند.

در این میان نمایندگان مردم با توجه به اینکه صدای جامعه حوزه انتخابیه خود هستند می‌توانند برای تعیین مسیر راه کمک دهنده بوده و خواسته‌های اصلی افراد را تبیین کنند.

خبرنگار خبرگزاری تسنیم خراسان‌رضوی گفت‌وگویی با عبدالله حاتمیان نماینده مردم درگز در مجلس شورای اسلامی و عضو کمیسیون کشاورزی داشته که مهم‌ترین محورها و مشروح آن را در ادامه می‌خوانید:

  • چشمه‌سارها و رودخانه‌های درگز سالانه 6 تا 7 ماه آب دارند که این منابع اکثراً به هدر می‌رود.
  • منابع زیرزمینی آب درگز توسط ترکمنستان استحصال شده و این شهرستان با وجود آب فراوان در تشنگی به‌سر می‌برد.
  • پروژه‌های عمرانی و صنعتی نیمه‌تمام بسیاری در درگز وجود دارند که تعداد زیادی از آنها به علت تزریق نشدن اعتبارات نیمه کاره رها شده است.
  • 90 صنعت ورشکسته در شهرستان درگز وجود دارد.
  • تا زمان به تعادل رسیدن بازار دولت باید ساز و کار خرید تضمینی محصولات را در دستور کار قرار دهد.
  • وضع تعرفه چند برابری برای کامیون‌های ترانزیتی ایرانی نشان از آرایش ویژه سیاسی ترکمنستان دارد.
  • کشاورزی در برنامه ششم ضعیف دیده شده و طبیعی است که با سهم 8 درصدی نتوان مسائل مربوط به هرزآب‌ها، توازن تولید و خرید تضمینی را سامان داد.
  • پیشنهاد افزایش سهم کشاورزی به 15 درصد در برنامه ششم توسعه را داده‌ایم.

تسنیم: درباره پروژه‌های عمرانی در حال انجام در درگز توضیح دهید و اینکه این پروژه‌ها چه میزان پیشرفت داشته‌اند؟

حاتمیان: درگز چند پروژه دارد که از چندین سال پیش در حال انجام بوده و هر نماینده به فراخور زمان، امکانات و توانمندی‌های خود آنها را پیش برده یکی از این پروژه‌ها مربوط به راه و تونل شهرستان بوده که برخی از زیرساخت‌های آن طی شده و با شروع دوره جدید حفاری تونل شروع شد که قرارگاه خاتم‌الانبیاء پیمانکار آن است.

مردم منطقه درگز نیز به علت اینکه ملاطفتی از طرف مرکزنشینان استان به خود ندیده‌اند بیش از اینکه به اتمام پروژه امید داشته باشند به تعطیل شدن آن گمان می‌بردند که با رایزنی‌هایی که با وزارت راه و شهرسازی انجام شد 60 میلیارد تومان اوراق قرضه برای این بخش در نظر گرفته شد و با توجه به اینکه قرارگاه خاتم‌الانبیاء اوراق قرضه را برای پیشبرد پروژه قبول می‌کند؛ قرار بر این است که ماهی 5 میلیارد تومان صورت وضعیت داشته باشند تا آزادسازی مبالغ مربوط به آن انجام شوند.

هم‌اکنون اقدامات مربوط به این تونل در حال اجرا است اما سرعت عمل آن رضایت بخش نیست به همین علت رایزنی‌هایی انجام شده و منتظر خروجی کار هستیم.

یکی از مسائل دیگر این شهرستان موضوعات حوزه آب بوده استحضار دارید درگز خروجی آب به سمت ترکمنستان داشته و این منابع شامل رودخانه‌ها، روان‌آب‌ها و چشمه‌سارها است که سالانه بین 6 تا 7 ماه آب آن‌ها هرز می‌رود همچنین آب‌های زیرسطحی را ترکمنستان استحصال کرده و از آن‌ها استفاده می‌کند و مشاهده می‌کنیم با وجود منابع آبی بسیار زیاد هم‌اکنون این شهرستان بسیار کم آب و در برخی از مناطق با خشکسالی روبه‌رو است.

هم‌اکنون حساسیت‌های زیادی از طرف آب منطقه‌ای برای مصرف آب به وجود آمده که چاه‌های دستی را پلمب کرده و برای تعداد مجاز نیز کنتور هوشمند نصب شده و با سهمیه‌بندی میزان برداشت در اوج فصل بار نشستن محصولات کشاورزی آب قطع شد؛ به بیان دیگر این شهرستان به رغم وجود آب بسیار زیاد با کمبود منابع در این حوزه روبه‌رو بوده و برنامه‌ریزی خوبی برای استفاده و بهره‌برداری نوین از منابع آبی در این شهرستان صورت نگرفته است.

در بیانی ساده‌تر باید گفت که در شهرستان درگز آب وجود دارد اما محصولات کشاورزی تشنه هستند، البته این  نکته نیز باید مدنظر قرار بگیرد که به لحاظ آب شرب به جز در چند روستا مشکلی وجود ندارد اما در مزارع کشاورزی مشکلاتی است که نیاز به رفع سریع آنها محسوس است.

در برنامه است که سد شورکال در درگز و سر دهانه رودخانه درونگر اجرا شده و برای رودخانه «زنگلانلو» نیز تصمیماتی گرفته شد تا هماهنگی‌هایی با  سازمان جهاد کشاورزی انجام و از موازی کاری‌ها برای بهره برداری هر چه بیشتر از منابع پیشگیری شود.

همچنین در مورد چاه‌های دستی باید گفت که تعدادی از آن‌ها قدمت چندین ساله داشته و افراد به پشتوانه وجود آنها اقدام به تأسیس واحدهای تولیدی مانند دامدارای و یا کشاورزی کرده‌اند که هم‌اکنون در مسیر دریافت مجوز با مشکل  روبه‌رو شده و درصدد انجام اقداماتی هستیم که بتوان برای این نوع از چاه‌ها مجوزات لازم را دریافت کرد تا بتوانند به فعالیت خود به شکل قانونی ادامه دهند.

تسنیم: سرنوشت مطالباتی که کشاورزان از دولت در قالب بیمه کشاورزی و مبالغ خرید تضمینی گندم دارند به کجا رسیده و میزان غرامات وارد آمده به این حوزه در شهرستان درگز چه قدر است؟

حاتمیان: غرامات بیمه سال 94 درگز در محصولاتی مانند برنج، پنبه، چغندر قند، جو دیم و سایر محصولاتی از این دست پرداخت نشده و علت این موضوع نیز این بوده که 15 درصد حق بیمه‌ای که کشاورزان پرداخت کرده‌اند صرف هزینه‌های جاری صندوق شده و اتفاقی که در این میان افتاده این بوده که دولت سهم خود را به صندوق را واریز نکرده و بدهکاری دولت به صندوق بیمه کشاورزی سبب شده که این نهاد نیز توان پرداخت غرامات را نداشته باشد.

در وضعیتی که تنها چتر حمایتی کشاورزان بیمه بوده و باید توجه داشت پرداخت نشدن غرامات به بهره‌بردارانی که با تمام خطراتی مانند اقلیم، بازار، ریسک ناشی از مدیریت و سایر مواردی از این دست مواجه شده تا بتواند تولید خود را ادامه دهد می‌تواند سبب ترک چرخه فعالیت آنها در حوزه کشاورزی شده همچنان که شاهد هستیم هم اکنون نیز برخی از افراد از فرآیند تولید خارج شده‌اند زیرا به این موضوع فکر می‌کنند زمانی که می‌توانند در بخش‌های خدماتی و واسطه‌گری درآمد بیشتری داشته باشند بهتر است خود را با تمام خطرات و مشقات روبه‌رو نکنند زیرا در واقع از آنها هیچ حمایتی به عمل نمی‌آید.

باید در نظر داشت که هم اکنون دولت میزان زیادی بدهی به بانک‌ها داشته و قول تسویه تمام آنها را داده البته باید گفت اختلاف نظری در مورد مبلغ دقیق بدهی میان دولت و بانک‌ها وجود دارد اما در مواردی که به دولت اختیار داده‌اند تا برای بدهی‌های خود در حوزه خرید تضمینی گندم از راه‌هایی مانند فروش اوراق قرضه تأمین اعتبار کند و از همین روش نیز می‌تواند مطالبات حوزه بیمه کشاورزی را پرداخت کند.

تسنیم: در پروژه‌هایی که از مصوبات سفرهای استانی دولت از سال 84 به بعد بوده چه تعداد نیمه تمام مانده است؟

حاتمیان: پروژه‌های نیمه تمام زیادی در شهرستان وجود دارند و پیمانکاران از دولت طلبکار هستند هم اکنون پروژه تونل گل‌خندان 8 سال پیش آغاز شده و پیمانکار 7 میلیارد تومان صورت وضعیت کرده و پروژه راه درگز به الله اکبر نیز به علت تزریق نشدن اعتبارات نیمه تمام مانده همچنین تعداد شرکت‌های ورشکسته و صنایع نیمه تمام نیز بسیار بالا است.

علاوه بر این تعداد پروژه‌های صنعتی که غیرفعال بوده، دچار رکود شده و یا کارگران خود را خارج کردند بسیار زیاد بوده و با این وضعیت باید گفت تعداد پروژه‌های فعال بسیار محدود و در حد انگشت شمار است.

بیش از 90 صنعت ورشکسته در درگز وجود داشته و در واقع تنها چند واحد تولیدی که فعال هستند نیز درگیر موضوعات مختلفی هستند که گریبان تمام بخش‌های تولید در سطح کشور را گرفته است.

تسنیم: این وضعیتی که شما به آن اشاره کردید در تمام سطح کشور وجود داشته و هم اکنون صنایع زیادی دچار رکود و مشکلات از این دست هستند راهکار اجرایی برای رفع این مشکلات از دیدگاه شما چیست؟

حاتمیان: تعدادی از صاحبان صنایع برای دریافت تسهیلات در سایت بهین یاب ثبت نام کرده و برای تأمین اعتبار آنها مشکلی وجود ندارد در زمینه کشاورزی هم سایت توسعه کشاورزی وجود دارد که برخی از فعالان این بخش نیز در آن ثبت نام کرده‌اند اما چند مشکل زیربنایی در اقتصاد کشور ما وجود دارد و اعتقاد بر این است که با اعطای وام نمی‌توان تمام آنها را رفع کرد زیرا ممکن است چند سالی با این سرمایه‌ها واحد تولیدی به فعالیت خود ادامه دهد اما پس از گذشت مدت زمانی با بدهی بیشتر دوباره به وضعیت سابق خود برمی‌گردد.

نخستین مشکل در این بخش این است که نرخ بهره بانکی بالا است و نمی‌توان با این وضعیت محصولی تولید کرد که سودی داشته باشد که بتواند پاسخگوی سود بالای تسهیلات باشد؛ برای حل شدن این چالش اقتصاددانان باید بررسی کنند که بالاترین میزان سودی که بتوان برای صنعت در نظر گرفت که توجیه اقتصادی داشته باشد مشخص شود که عقیده شخصی من این است که در کشاورزی باید این میزان زیر 10 درصد باشد.

مسئله بعدی در حوزه اقتصاد بازار است در نظر بگیرید که بسیاری از واحدهای تولیدی کالاهای خود را نمی‌توانند به فروش برسانند تا زمانیکه که ساز و کار بازار به تعادل نرسیده باشد باید شیوه خرید تضمینی را در نظر گرفت تا خود دولت به عنوان یک مشتری بزرگ موضوعات مربوط به بازار و صادرات تولیدات را ساماندهی کند.

همچنین باید در نظر داشت که در موضوع صادرات تولیدات داخلی نمی‌توانند با کشورهای زیادی رقابت کنند؛ زیرا نرخ تمام شده محصولات ما بالا است هم‌اکنون ما بر مدار تولیدات نیاکان خود ادامه مسیر داده در حالیکه باید براساس مزیت نسبی تولیدات خود را ساماندهی کرده و دولت مشتری مستقیم محصولات باشد.

وضعیت ناشی از تحریم عرصه بین‌المللی را بر ما تنگ کرده نمونه آن همین وضع تعرفه چند برابری برای کامیون‌های ترانزیتی ایرانی در کشور ترکمنستان بوده که نشان از آرایش سیاسی ویژه این کشور دارد در دنیا تمام موضوعات اقتصادی بر اساس منافع مشترک پیش می‌رود و ایران هنوز نتوانسته در این بخش ورود پیدا کند ما هنوز نتوانسته‌ایم ترکمنستان را که کشور همسایه ما است کشف کرده و برای ورود به بازار آن برنامه مدون داشته باشیم.

تسنیم: در مورد مشکلات و ظرفیت‌های نادیده گرفته شده در شهرستان درگز قدری توضیح دهید.

حاتمیان: یکی از قابلیت‌هایی که در درگز فراموش شده خط ریلی لطف‌آباد به سبزوار بوده که سال‌های سال مورد بی‌توجهی مسئولان قرار گرفته و حتی برای این مسیر جاده هم ساخته نشده تعجب آور است که مسئولان مسیر به این نزدیکی که سبب می‌شود ایران با هزینه‌ای بسیار کم به آسیای میانه و چین و از سمت دیگر به روسیه و اروپا نادیده گرفته و شاهد هستیم این مزیت هم اکنون رها شده است.

متأسفانه با توجه به نوع برنامه‌ریزی‌ها در خراسان رضوی و مشهد محور بودن تمام سیاستگذاری‌ها اتفاقی افتاده که یک میلیون و 300 هزار نفر حاشیه نشین در این شهر سکونت دارد و این در حالی است که سالانه حدود 27 میلیون نفر زائر به مشهد مقدس وارد می‌شوند و این میزان گردشگر می‌تواند اقتصاد یک کشور را ساماندهی کند.

با توجه به استفاده نشدن از این ظرفیت مختصر اعتباراتی که در اختیار استان قرار می‌گیرد باید برای حاشیه نشین‌های مشهد مقدس صرف شده و در این میان شهرستان‌های کوچک فراموش می‌شوند هم اکنون بسیاری از روستاهای شهرستان درگز از جمعیت خالی شده و با وجود تمام مزیت‌ها مشاهده می‌کنیم که بخش زیادی از ساکنان آن به شهرهای دیگر مهاجرت می‌کنند.

انتظار می‌رود در بودجه‌بندی‌های جدید به روال سابق عمل نشود به عبارت دیگر اینکه شهرستانی وسعت و جمعیت کمی دارد علت تخصیص بودجه کم به آنها نشود زیرا در این صورت باز هم بیشترین بخش بودجه به مشهد رسیده و میزان مهاجرت به این شهر به علت کمبود امکانات در شهرستان‌ها افزایش می‌یابد.

همچنین باید در نظر داشت که به هر صورت نگاه کنیم بودجه‌هایی که برای شهرستان درگز در نظر گرفته می‌شود بسیار ناعادلانه است به عنوان مثال در تقسیم اعتبارات سهم این شهرستان به مانند بجنورد در نظر گرفته شده و این در حالی است که ظرفیت‌ها و مشکلات این منطقه بسیار بالاتر مرکز خراسان شمالی است.

البته دولتمردان و مسئولان همگی اعتقاد دارند که مشکلات خراسان‌رضوی و به‌ویژه مشهد ‌از حد فزون است در این شهر چالش‌هایی مانند آب، تعداد بالای مهاجر، افراد بی‌هویت و شناسنامه، تعداد بالای زائر و دیگر مواردی از این دست وجود دارد که ممکن است حتی نیمی از بودجه دولت برای رفع آنها کافی نباشد و هم اکنون مشاهده می‌شود که تبعات بسیاری از این مشکلات دامنگیر شهرستان‌ها نیز شده است.

حوزه بهداشت و درمان نیز یکی از بخش‌های دارای مشکلات زیاد در درگز است در تنها بیمارستان این شهر یک سری اقداماتی انجام شده که تا حدی قابل قبول است اما کافی نیست هم‌اکنون فقط یک آزمایشگاه با خدمات دهی بسیار پایین وجود دارد که اعتراضات مردم را برانگیخته و تنها یک دستگاه سی تی اسکن در این شهر وجود دارد و باید گفت این امکانات اصلاً در شأن یک شهرستان نیست؛ مذاکراتی با مسئولان دانشگاه علوم پزشکی مشهد ‌در حال انجام است و آن‌ها بر این باورند که دستگاه سی تی اسکن جدید بالاتر از سطح درگز بوده و متأسفانه در این مورد به کمبودهای این شهرستان توجه نمی‌شود.

قیمت محصولات در درگز حدود 30 تا 35 درصد بالاتر از سایر شهرهای استان بوده و این در حالی است که میزان درآمد مردم در این حد نیست و این افراد که تنها وارثان مرزداران غیرتمندی هستند؛ برای حفاظت از خاک کشور در این شهرستان باقی مانده‌اند و با این وجود دچار کم‌مهری مسئولان هستند و سایر شهرستان‌های کوچک مانند سرخس و تایباد نیز وضعیتی به همین شکل دارند با اینکه در سایر استان‌های دیگر چنین مسائلی به هیچ عنوان وجود نداشته و زیرساخت‌های معاش بهتری برای ساکنان آنها فراهم است.

در این بخش شدیداً از وضعیت مدیریت استان گله‌مند هستیم با وجود اینکه بودجه اختصاص شده برای استان از حد نیاز پایین‌تر است اما همین میزان موجود نیز به درستی مدیریت نمی‌شود؛ در نظر بگیرید برای رخداد مشهد 2017 تنها هزار میلیارد تومان بودجه برای موضوع زیارت اختصاص داده شده در صورتی که باید برنامه‌ریزی‌ها به گونه‌ای باشد که سرریز جمعیت زائر مشهد به شهرهای دیگر استان نیز سفر کند و نباید آنقدر در حصار مرکز استان قرار بگیریم.

ما در این بخش پیشنهادی داده‌ایم که ممکن است سبب ناراحتی برخی از مسئولان شود و آن این است که مشهد را به عنوان پایتخت معنوی کشور به عنوان یک نقطه انحصاری در نظر گرفته و بقیه شهرستان‌ها را در استان‌های دیگر تقسیم کنند تا حداقل سایر مناطق بدانند که سهمشان از اعتبارات چه میزان است.

هم اکنون 80 درصد صنایع استان در مشهد ساکن هستند در حالی که اگر این تعداد در تمام استان پراکنده باشند وضعیت اشتغال و توسعه سایر مناطق بهبود چشمگیری پیدا می‌کند اما هم اکنون شاهد این هستیم به محض اینکه برای مرکز استان مشکلات اعتباری به وجود می‌آید از بودجه شهرستان‌های کوچک برداشته و به مشهد تزریق می‌کنند.

تسنیم: برنامه‌های آورده شده در لایحه ششم توسعه در بخش کشاورزی تا چه میزان مطلوب بوده و چه ایراداتی در آن از دیدگاه شما وجود دارد؟

حاتمیان: برنامه نوشته شده از دیدگاه شخص من ایرادات زیادی داشته، در کمیسیون با مشورت کارشناسان این برنامه غنی سازی شد دولت 8 میلیارد دلار را برای موضوع آب اختصاص داده و بنا بر این است که خرید تضمینی برای چندین محصول داشته باشد اما به هر میزان این مقوله گسترش پیدا کند می‌توان در حوزه کشاورزی موفق‌تر بود.

بسیاری از کشورها اقتصاد بخش خصوصی فعالی دارند اما در ایران تا زمانی که اقتصاد بخش دولتی قوی نباشد نمی‌توان بخش خصوصی قدرتمندی را به وجود آورد هم اکنون بخشنامه‌های دست و پا گیر برای اقتصاد وجود دارد؛ همچنین باید در نظر داشت که بخش خصوصی واقعا خصوصی نیست مشاهده می‌شود که در هیئت مدیره‌های شرکت‌ها افراد وابسته به دولت حق تصمیم گیری داشته که امید می‌رود با اصلاح و غنی سازی برنامه ششم توسعه مشکلات این حوزه رفع شود.

یکی از مشکلات مهم در این لایحه این بود که سهم بخش کشاورزی را کمتر از 8 درصد و خدمات را بیش از 40 درصد دیده بودند این در حالی است که بیش از 60 درصد تذکرات در حوزه عملکرد دولت به بخش کشاورزی است موضوعاتی مانند پرداخت نشدن مبالغ خرید تضمینی گندم، غرامات بیمه، ساماندهی منابع آبی و واردات مرغ همه در حوزه مسئولیت وزارت جهاد کشاورزی بوده که این موضوع نشان از اهمیت این بخش برای نمایندگان مردم دارد که آنها در واقع نگرانی‌های حوزه انتخابیه خود را به دولت منتقل می‌کنند.

با وجود این اهمیت میزان بودجه اختصاص داده شده به این بخش تنها 8 درصد است لذا طبیعی است که شاهد هرزآب، مشکلات تولید محصولات کشاورزی، تخلیه روستاها و سایر مواردی از این دست باشیم به عبارت دیگر باید گفت که کشاورزی در لایحه ششم ضعیف دیده شما و ما پیشنهاد داده‌ایم که سهم این بخش در این برنامه به 15 درصد افزایش پیدا کند باید دید که این موضوع تا چه حد در کمیسیون تلفیق مورد موافقت قرار می‌گیرد.

تسنیم: در شهرستان درگز بیشتر الگوی اشتغال کشاورزی است و با توجه به مشکلات آب برای تغییر الگوی ارتزاق و اشتغال در درگز چه اقداماتی را در دستور کار دارید؟

حاتمیان: انتظار این است که استقرار سیستم‌های آبیاری نوین مانند قطره‌ای و یا احداث استخرهای ذخیره آب در کنار چشمه سارهای این شهرستان که در سال 6 یا 7 ماه آب داشته و آب آنها هرز می‌رود در دستور کار دولت قرار گیرد تا بتوان از منابع موجود نهایت استفاده را به عمل آورد.

در نظر داشته باشید که بیش از 70 درصد اشتغال مردم در شهرستان درگز در بخش کشاورزی و دامداری بوده اما انتظار این است که با توجه به ظرفیت‌های موجود در این شهرستان بتوان آن را به قطب گردشگری کشور تبدیل کرد به جرئت می‌توان گفت که آثار باستانی در کنار طبیعت این شهر با یک برنامه‌ریزی کوچک می‌تواند تبدیل به شیراز و یا اصفهان شده و یا حتی آنها را پشت سر بگذارد.

قصد بر این است که سایت موزه شهر تپه را در کنار شهر باستانی اشکانیان تأسیس کرده و علاوه بر این بازار فروش مستقیم محصولات را راه‌اندازی کنیم متأسفانه دولت تا به حال در این زمینه ورودی پیدا نکرده و انتظار تعجیل در این امر را داریم.

در ایران حلقه مفقوده توسعه بازار است؛ نیاز نیست به مردم مهارت و سرمایه داد زمانیکه زمینه‌های فروش محصولات فراهم شود خود به خود توانایی تولید محصول فراهم می‌شود اما در غیر این صورت حتی اگر بهترین تولیدات نیز در کشور وجود داشته باشند وضعیت اقتصادی مردم بهبود پیدا نمی‌کند.

همچنین باید در نظر داشت که الگوی تولید محصول را خود بازار تعیین می‌کند به عنوان مثال اگر تمام بررسی‌های کارشناسی مبنی بر این باشد که باید در یک نقطه چغندر قند تولید شود اما کارخانه‌ها توان خرید محصول را نداشته و یا مبلغ آن را پرداخت نکنند کشت آن فایده‌ای برای اقتصاد منطقه ندارد.

تسنیم: انتقاداتی را در سطح مجلس در مورد تیم اقتصادی دولت مشاهده می‌کنیم عمده این ایرادات وارد شده در چه زمینه‌هایی هستند؟

حاتمیان: معتقدم که سیاست‌های اقتصادی دولتی قبل مشکلات زیادی داشت. دولت روحانی وارث اقتصادی به هم ریخته بود در آن زمان پیش بینی بر این بود که تا 40 سال دیگر این اقتصاد ساماندهی نمی‌شود. همچنین وضعیت ما در حوزه‌های بین‌المللی آسیب زیادی دیده بود افرادی که مطالعاتی در حوزه حقوق بین‌الملل داشته‌اند حتما اطلاع دارند که فصل 6 و 7 قطعنامه‌های بین‌المللی چه مفهومی دارد در این میان شاید آمریکا تحریک کننده باشد اما زمانی که تعداد زیادی از کشورهای دنیا علیه یک کشور متحد باشند مشکلات بسیار زیادی به وجود می‌آید.

هنوز هم به لحاظ بین‌المللی وجهه مناسبی نداریم چراکه عده زیادی در جریان تحریم و از بین بردن چهره ایران سود داشته و سهم نفت ما را در بازارهای بین‌المللی به خود اختصاص دادند و منفعت بالایی از این وضعیت بردند و به همین علت هم اکنون نیز به دنبال متشنج کردن فضا علیه جمهوری اسلامی برای از بین نرفتن سود خود هستند و رئیس جمهور هنوز نتوانسته بر مدار درست قرار گیرد و دولت بعدی نیز نمی‌تواند به این سادگی مشکلات کنونی را ساماندهی کند.

در مجلس نیز انتقادات به گونه‌ای نیست که در واقع تیم اقتصادی دولت را مورد هدف قرار دهد تعداد زیادی از نمایندگان می‌دانند که قوه مجریه وضعیت نابه‌سامانی را تحویل گرفتند و هم اکنون این کشتی به گل نشسته و اقتصاد بی‌انضباط قدری جلو برده‌اند. همه انتقاد داریم که بیکاری، بالا بودن نرخ بهره بانکی، مشکلات تحریم‌ها و دیگر چالش‌هایی از این دست در کشور وجود دارند اما این موضوعات به علت وضعیت دولت به وجود نیامده که مقصر آنها باشند.

تسنیم: هم اکنون شاهد طرح سؤال نمایندگان از تعداد زیادی از وزرا هستیم، علت این موضوعات چیست؟

حاتمیان: در جلسه استیضاح وزیر آموزش و پرورش بنده به شخصه حضور داشتم پایین بودن مبلغ سرانه دانش آموزان و دریافت وجه در مدارس دولتی از جمله انتقادات وارد شده بود؛ واضح است که با وجود مشکلات مالی نمی‌توان اقدامات زیادی در این حوزه انجام داد در برخی از مدارس حتی یک ریال هم برای نگهداری مدارس پرداخت نشده و بنابراین مدیران مجبور هستند که برای ارائه خدمات از والدین کمک بگیرند.

هم اکنون سرانه هر دانش آموز در شهرستان درگز 2000 تومان است با احتساب وجود 12 هزار دانش آموز در این شهر سالانه تنها 24 میلیون تومان برای این  تعداد پرداخت می‌شود که مشخص است نمی‌توان خدمات مناسبی را با این مبلغ ارائه داد و نتیجه این موضوع وضعیت وخیم مدارس است که باید گفت در این حوزه دولت مقصر نیست چراکه مشکلات مالی قوه مجریه از حد فزون است.

گفت‌وگو از شهرزاد حسینی قهستانی

  • شنبه, ۳ مهر ۱۳۹۵، ۰۸:۳۹ ب.ظ
  • کیانوش انصاری

نظرات  (۷)

  • خرید خانه در اندیشه
  • ممنون از سایت عالیتون 
    ممنون از مطالب زیباتون
  • طراحی سایت در شیراز
  • ممنون از وبلاگ مفیدتون
  • هزینه تعویض لاستیک
  • متاسفانه به بخش کشاورزی در همه دولتها اجحاف شده .
  • موسسه حسابرسی
  • ممنون از مطالب مفیدتون
  • فروشگاه اینترنتی مو تن رو
  • فروشگاه اینترنتی مو تن رو | مرجع خرید اینترنتی لوازم آرایشی و بهداشتی در ایران 
  • آموزش برنامه نویسی
  • برای شروع برنامه نویسی اول باید چکار کرد.
    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی