اخبار شهرستان درگز | Dargaz City News

شهرستان درگز در شمال شرق ایران و دارای طبیعتی زیبا و بکر است که تاریخی کهن و با ارزش دارد

اخبار شهرستان درگز | Dargaz City News

شهرستان درگز در شمال شرق ایران و دارای طبیعتی زیبا و بکر است که تاریخی کهن و با ارزش دارد

۱۵ مطلب در مرداد ۱۳۹۴ ثبت شده است

Farhad Bazleh - Milkan

دانلود البوم میلکان از فرهاد بزله

 لیست اهنگ ها

 

معرکه

 

بهار

 

تیک تیک

 

لالایی

 

دیگه دیگه

 

خواب و خیال

 

دردد ولیم

 

سفر آرزو

 

شکایت

 

بیستون

 

تنهایی

 

وطن

عکاسی های سر کار خانوم الهام شجاعی از گوشه و کنار طبیعت زیبای شهرستان درگز را مشاهده می کنید. لطفا برای مشاهده تصاویر در سایز و اندازه واقعی آنها روی تصویر مورد نظرتان کلیک کنید





پارک ملی تندوره   زنگلانلو   پیرزنی تنها در گلخندان درگز 

  پارک ملی تندوره      

تصاویری جدید از دیگر عکاس شهرمان جناب آقای محمود براتی به دستمان رسیده است که خدمت بازدیدکنندگان محترم به نمایش گذارده می شود. امیدوارم این تصاویر زیبا همانند گذشته مورد پسند درگزی های عزیز از نقاط مختلف دنیا باشد. خوشحالیم و مسرور تا بتوانیم پلی باشیم برای همه همشهریانی که دل در گرو وطن و زادگاهشان دارند و با دیدن تصاویری زیبا از طبیعت این شهرستان خاطراتی را زنده کرده و لحظات خوشی را بگذرانند.

برای مشاهده تصاویر لطفا روی ادامه مطلب کلیک کنید 

ندای ایرانیان نوشت: 


1- چند ماه پیش وقتی «عبدالرضا رحمانی فضلی»، وزیر کشور دولت حسن روحانی فاش کرد «پول های کثیف» به کار افتاده اند و او نگران مداخله این پول ها در انتخابات آتی مجلس و تاثیرگذاری بر نتایج انتخابات است، کار تا احضار او به خانه ملت و استنطاق و بازخواست آقای وزیر پیش رفت. عاقبت الامر، او مجبور شد حرف اش را پس بگیرد و مثل همه بارهایی که موضع رسمی یک مقام مسوول دردسرساز می شود، اعلام کند مطبوعات در انعکاس منظور و مطلوب اش، قصور کرده اند و این ها، نظر وزیر داخله نبوده است!




2- گرایی که «رحمانی فضلی» می داد اما، آن چنان عجیب و غریب نبود. از رییس کل بانک مرکزی تا معاون اول دولت تدبیر، همه و همه، بارها و بارها از گُم بودن میلیاردها دلار پول نفت فروخته شده در هشت سال دولت قبل گفته بودند. خود «رحمانی فضلی»، آن زمان که رییس دیوان محاسبات مجلس هشتم بود، در بررسی دخل و خرج سال اول دولت نهم، از مفقود بودن یک میلیارد دلار در حساب های دولتی خبر داد و حاضر به تایید تراز حساب های دولت نشد.


3- پول گم شده البته بسیار بسیار بیشتر از این حرف ها بود! وزیر نفت دولت یازدهم می گوید [...]

در تصاویر زیر سعی کرده ایم پلنگ پارک ملی تندوره را از لنز دوربین علی سیف الدین ببینیم... علی سیف الدین عکاس طبیعت شهرستان درگز است و در سال های اخیر توانسته عکس هایی بسیار زیبا از طبیعت و نقاط مختلف شهرستان درگز به خصوص تصاویری نادر را از پلنگ پارک ملی تندوره عکاسی کند. برای مشاهده تصاویر زیبای عکاسی شده وی از پلنگ با شکوه پارک ملی تندوره به ادامه مطلب بروید 

عکس تازه ای که می بینید از علی سیف الدین است و توسط میلاد مقدم منتشر شده است. پیام زیر پیامیست که میلاد مقدم در صفحه فیسبوک خودش در ذیل این تصویر درباره علی سیف الدین نوشته است:

هم جای افتخار داره و هم جای تقدیر فروان برای تمام وقت های ارزشمندی که برای شهرمون گذاشتی ،و حالا این آثار زیبای توست که مزین به نام شهرمون درگز هست و برای من و برای همه باعث غروره ،،، همیشه آرزوی تندرستی و موفقیتت رو داریم . ما همه بهت یک تقدیر و تشکر به بزرگی پهنای پارک ملی تندوره بدهکاریم...

دانلود موزیکی زیبا از یکی از هنرمنان شهرستان درگز...

این موسیقی و آهنگ دلنشین توسط شهریار صفائیان و جواد ذاکری ساخته شده است

برای دانلود آهنگ روی دانلود کلیک کنید

در این کلیپ شاعر مرحوم درگزی جناب قاسم شرقی ملقب به شهریار درگز با همراهی آکاردئون برادر عزیزمان محمد نیازمند به شعرخوانی درباره درگز به سبک حیدربابایه سلام استاد شهریار می پردازند.شاعر عزیز درگزی اخیرا به رحمت خدا رفته است.برای شادی روح این عزیز از دست رفته صلوات بفرستید. (از دقیقه ۱ به بعد ویدئو شعرخوانی شاعر مرحوم اغاز می شود) لطفا به ادامه مطلب مراجعه کنید

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی گفت: پایگاه پژوهشی سایت موزه بندیان شهرستان درگز با هدف پیگیری ثبت جهانی این اثر مستقر و فعال شده است.

این اداره کل روز یکشنبه به نقل از محمد رکنی گزارش داد: این پایگاه پژوهشی با هدف آماده سازی هرچه بیشتر محوطه تاریخی بندیان برای ثبت نهایی و قطعی در فهرست جهانی یونسکو راه اندازی شده است.

محوطه باستانی بندیان در شهرستان درگز، در استان خراسان رضوی ایرانه و شامل بزرگ ترین گچ بری یافت شده از دوران ساسانیه. دلیل نام گذاریش هم بندیه که تو این ناحیه قرار گرفته. اهمیت گچ بری های بندیان نه به خاطر طولانی بودن، بلکه به خاطر محتواشه. این گچ بری ها بیش از ۱۰۰ متر مربع وسعت داره و بخش مهمی از تاریخ دوره بهرام گور را به تصویر کشیده. گچ بری های داخل تالار آتشکده، پادشاهی بهرام گور و غلبه وی بر پادشاه هپتالی ها، قوم مهاجم شمال خراسان، را به تصویر کشیده اند. گچ بری های بجا مانده از دوره ساسانی، عموماً جنبه تزیینی یا تک چهره دارند. در حالی که آثار نقش شده بر دیوار آتشکده بندیان، ورق هایی از تاریخ این دوره به شمار می روند. مجموعه آثار بندیان درگز، علاوه بر آتشکده، کارگاه صنعتی، سازه ای وسیع با کاربری احتمالی مذهبی و حکومتی و برج خاموشی به عنوان راهنمای مسافرین را نیز شامل می شود.


یک آتشکده زیبای ساسانی به همراه برج خاموشی در منطقه بندیان در گز مشاهده شده و در سالهای اخیر حفاری در آنجا صورت گرفته. برج خاموشی محل تدفین زرتشتیان، به شکل استوانه با ارتفاع سه متر و قطرحدودی ۲۰ مترمی باشد. در آتشکده گچکاریهای نفیس زیبایی از دوره ساسانیان بر جا مانده که موضوعات آن عبارتند از پیروزی بهرام پنجم بر پادشاه هپتالیان، مراسم مذهبی در حضور آناهیتا ، معرفی افراد به شاه ، صحنه ضیافت تاج بخشی به شاه. درون آتشکده آتشدانی زیبا یافت شده و پنج کتیبه به خط پهلوی در محراب آن قرار داشته است. حفاریهای این منطقه در سال ۱۳۷۳ آغاز شد. گچ بریها مربوط به سال ۴۲۵میلادی زمان سلطنت بهرام پنجم است که در تاریخ طبری نیز از آن یاد شده.

تصاویری جدید از پارک ملی تندوره شهرستان درگز که توسط میلاد مقدم عکاس طبیعت این شهرستان عکاسی شده اند را جهت مشاهده دوستان در سایت قرار داده ایم... لطفا برای مشاهده این تصاویر زیبا به ادامه مطلب مراجعه کنید

به گزارش خبرگزاری فارس: دبیرکل حزب ندای ایرانیان گفت: اصلاح‌طلبی وابسته به اجانب مورد تایید هیچکس نیست و اصلاح‌طلبی که ریشه آن در خارج کشور است را نفی می‌کنیم.



صادق خرازی صبح امروز در دیدار با نماینده ولی فقیه در استان کرمان ‌با انتقاد به دولت‌های نهم و دهم ابراز داشت: تحولات سیاسی ایران در دو دوره دولت‌های نهم و دهم یک انشقاقی در کشور ایجاد کرد که در نهایت نظام و کشور خیلی ضرر دید.



‌این فعال سیاسی اصلاح‌طلب در ادامه سخنان خود به توضیح در‌باره حزب ندای ایرانیان پرداخت و عنوان کرد: با توجه به اینکه باید جریان جدیدی در کشور شکل بگیرد، حزب ندای ایرانیان شکل گرفت، اما مخالفت‌های جدی در دو طرف انجام شد.


خرازی ادامه داد: برخی به ما اهانت می‌کردند که ماموریت تندروی‌های مشارکتی را دارند و بعضی‌ها می‌گفتند‌ ماموریت دارند، اصلاحات را نابود کنند.

وی گفت: با پایداری، استقامت و مقاومتی که...

پیام ارسالی یک همشهری: شنیده ها حاکی از ان است که درصدخیلی بالای اب سدبهره برداری نشده زنگلانلو ( یا همان سد ابیورد) از طریق خط انتقال لوله به سرخس و از انجا به مشهد منتقل میشود اگر چنین باشد باید برای مردم و مسئولین ومنطقه درگز گریست.

برای دیدن تصویر اصلی در صفحه جدید کلیک کنید.

کوههای هزار مسجد با برشی تند به سوی شمال، جلگه‌ی مشهد به سمت قوچان را با جلگه‌ی آخال و تجن جدا میسازد. 

شیب تند کوهها به طرف درگز بعد از طی مسافتی نه چندان کوتاه به چشم‌انداز زیبایی از روستاها و شالیزارهای کنار رودخانه می‌رسد، با باغ‌های فراوان انگور و هلو. روستاها تقریباً از60 کیلومتری درگز دور و نزدیک در کنار جاده پراکنده بودند. 

طبیعت سنگی و خشک کوهها و دامنه‌های کوتاه آن در تضادی سخت با سرسبزی حاشیه‌ی رودخانه‌ها قرار داشت. انگار که فلات ایران در جلگه ی درگز به اتمام می‌رسید و می‌پیچید به سوی واحه‌ی تجن و عشق‌آباد و می رود به سوی دیگر گونگی در فرهنگ و پوشش. انگاری فرهنگی تقریباً بریده از بدنه‌ی جنوب و متمایل به سمت شمال، رودخانه‌ها نیز با عبور از ابیورد کهن، مرزرادرمی‌نوردد و می‌ریزد به سوی شمال به طبیعت قهقهه. راهها و تیغه‌های تند کوهها نیز سریع و نابهنگام در کویر قره‌قوم می‌آساید در خوابی آرام و فرح‌بال روبه‌سوی بادهای مرو شاه جهان. 
گویی راهها در تلاطم زنگوله‌های کاروان لطف‌آباد به عشق‌آباد، دورون و مرو آرام و قرار ندارد و تاک‌های بی‌نام و نامدار جلگه دُرد دیگری از طرحی نو به تن دارد...

ابیورد کهن با کوچه-پس کوچه‌های قدیمی و با بافت‌های کهنه‌ی بناها و درب‌های چوبی مغازه‌ها نشان از حضوری دارد به قامت چنارهای سر به فلک کشیده‌ی آن، نشان از ترکها، ترکمن‌ها، تیموری‌ها و دیگر اقوامی که دیرتر به این پهنه آمدند کردها... 



برای دیدن تصویر اصلی در صفحه جدید کلیک کنید.

درگز تاریخی کهن دارد از رفت و آمد، از عبور و مرور، از فرار از هم گسیخته‌ی غزنویان و ورود پیروزمندانه‌ی سلجوقیان، از هجوم مغولان، از عبور گستاخانه‌ی تیمور و گذر خشم آگین نادر به سوی آخال و خیوه، از هوس‌های شاهان صفوی و قاجارهای همسایه در چنگ اندازی به مرو و بخارا تا حضور قدرتمندانه‌ی روس‌ها در آخال. 
جلگه‌ی درگز آرام و قرار ندارد درگذر تاریخ، در بود زمان در پود مکان، قرنها صدا و قرنها زنگوله و قرنها شمشیر. ابیورد نوخندان سر آمد جلگه بود و حال درگز در فرو شکوه و جلال و شوکت و لطف‌آباد با خوابی 80ساله از قفل دیوارهایش میرود تا دوباره به بارآرد تاک‌های خفتـه را با دُردی پر از عصاره... 
ترکمن‌ها می باید باشند در اینجا و آنجای جلگه در ده کوره‌های تنگ و خفه یا در مرکز شهرهای اصلی ولی همه یکسانند در قیافه و قدری هم در پوشش باید سراغ گرفت، باید پرسید، باید پویید، کجا می‌توانند باشند مسافران تاریخ؟ 

یادگاران ایام و نشستگان جبر زمان؟ گفتند بروید به کلته چنار به ردّی از آنها می‌رسید در هفت روستای آنجا می توانید آنها را بیابید. 12کیلومتر راه دوری نبود از تقاطع 50کیلومتری درگز به سمت کلاته چنار. در دره‌ی باریک قزل داغ می توانید آنها را پیدا کنید خفته در میان چنارهای کوتاه و باغ‌های کوتاه ... جاده‌ی کم عرض و راه فرعی، گاهی در زیر شاخه‌های درختان محو می‌شد و گهگاهی هم در پیچ و خمی تند و شکننده عریان، بی برگ و بار. 

قزل داغ در سمت شرق کلته چنار آنها را به اکراه جا داده بود. خشک و عبوس. 

روستاهای ترکمن نشین «دوست محمد»، «محمد ولی بگ»، «ارباب»، «عوض محمد»، «جبار»، «امان مرگن» و «آصف» با نزدیک به 400خانوار از ترکمن‌های أنو آنجا مستقر بودند تقریباً از 150سال پیش از این، آنها در «أنو» در شرق عشق آباد در نزاعی ناعادلانه و در پی ناتوانی از رویارویی با 40هزارخانوار پرقدرت تکه مجبور به تغییر مکان شدند و یکهزار خانوار آنها به اطراف پراکنده شدند و صدها خانوار به قزل داغ کوچیدند، عده‌ای نیز به ابیورد رفتند و عده‌ای در درگز و خیرآباد و چاقئر و توقای. 
برای دیدن تصویر اصلی در صفحه جدید کلیک کنید.
آنها بیش و کم در همه جا حضور دارند ولی حضور آنها در قزل داغ پررنگ است. قیافه‌های کُردگونه دارند و لهجه‌های تند ترکان درگز به راحتی می‌پاشد در سکوت خفته‌ی کلته‌ چنار. 

دره‌ی قزل داغ خفه است، گرفته است، در گرمای تیرماه انگاری چنارهای کوتاه آنجا نیز خفته‌اند. نگاه کنجکاوانه‌ی کودکانی که با صدای ماشین از گوشـه‌ی درهای بی رنگ و کوچک آهنی ما را می پایند تنها نشانی بود از ساکنین بی صدای آنجا.

در انتهای دره چنـارهای کوتاه قزل داغ در مسافتی کوتاه به بن بست می‌رسد و مرز ایران و ترکمنستان آنها را به سوی جلگه‌ی آخال به حصاری سخت می‌بندد، بعد از عبور از مرز، تقریبا در 10کیلومتری آنجا روستای أنونشین «مانش» قرار دارد و «أنو» در مسافت 30کیلومتری به سمت شمال غرب تقریبا به عشق‌آباد می‌چسبد. 
چهارصد خانوار از ترکمن‌های کلته چنار در بن بست دره‌ی قزل داغ انگاری گیر افتاده‌اند مات و مبهوت نظاره‌مان می‌کنند حتی به سئوالی می گویند ما ترکمن نیستیم وقتی که خیالشان آسوده می شود با ما اُخت می‌گیرند و از تبار و نیای‌شان می‌گویند حمید انصاری 79 ساله از أنوها گفت از اینکه أنوها از تیره‌ی «آل ایلی» نیستند بلکه طایفه‌ای از ترکمن‌ها هستند هزاران خانوار بودند که در پهنه‌ی تاریخ در رقابت‌ها و نزاع‌های ناعادلانه به ده‌کوره‌های اطراف خزیدند و محو شدند. 

کلته چنار ثمره‌ی گریز است و تلاش برای ماندگاری کلته چنار چرا بن بست نباشد؟ چرا کم نور نباشد؟ کلته چنار تکرار جبرگونه‌ی تاریخ است برای آدمهای ما، حُـزن مضراب‌های دوتار حمید آغا در روستای ارباب، سبک «دامانا»ی مردمش را فریاد می زند، سبک باغشی بزرگ اولیاقلی یگانه در سازهای دوتار او به صدا در می‌آیند تا چنارهای کوتاه و به خواب رفته‌ی قزل داغ بیاد آورد سختی‌های ترکمن‌های آنجا را، چه حُـزنی دارد ضرب آهنگهای أنولی باغشی . « حمید آغا ! اندوه پرچین و چروکت را در آهنگ «دوست محمد» به فریاد آر تا قله‌های سنگی قزل داغ به رام آید از سینه‌ی پر ازفغانت، به رقص آید خورشید زمان برای بزم حضورت. حمید آغا ! مضراب های دوتار کوچکت را تند و تند بکوب تا بن بست دره‌ی خفه وخفته‌ ات به انفجار آید برای فردایی بهتر، «کرم گلدی» را بنواز با کوبشی سخت و سنگین تا سایه‌های جود و کرم به پای قزل داغ به میان هزار و اندی از ایلت بیاید با سخاوتی ماندگار و پایدار».
برای دیدن تصویر اصلی در صفحه جدید کلیک کنید.


قزل داغ و چنارهای کوتاه آن چه سخت خفه و دلگیر بودند در بُن بست کلته‌چنار، در هیاهوی پرجنب و جوش کاروانهای ترانزیتی ترکیه، در شاهراه پر همهمه‌ی جلگه درگز، چه سنگین بود تحمل بار متروکه های «آصف»، قلعه‌ی «دوست محمد» و «امان مرگن» 
انگاری دیگر به شکار نمی رود و در پای قزل داغ، تو گویی صدها سال است خفته. «جبار» هم همینطور، «عوض محمد» هم «چاقئر» هم، «توقای» هم. 

قزل داغ با دو بال سرخ سنگی‌اش در خوابی سنگین، انگاری فضا را خفه کرده بود و در خواب گران آنجا دوتار حمید باغشی سکوت زمان و مکان را به چالش می کشید در اینجا و آنجای ایل أنو، در بستر تاریخ در فردای نامده برای ماندگاری ترکمن‌های کلته چنار. به حرف آی ! به حرف آر تارهای نازک دوتار کوچکت را تا صدای تَرَک‌های چنارهای کوتاهت شنیده نشوند تا سکوت نفس‌گیر قزل داغ چنین دلگیر و فسرده نماند و نپاید... بزن پـُرکوک و پـُرصدا.

یادداشتی از استاد عبدالعظیم ممی زاده در تیرماه 93 – کلته چنار درگز

تصویری زیبا از آسمان در شب های زیبا و دلنشین تابستانی در شهرستان درگز که توسط عکاس طبیعت جناب آقای میلاد مقدم عکاسی شده است. برای مشاهده این تصویر زیبا روی آن کلیک کنید