اخبار شهرستان درگز | Dargaz City News

شهرستان درگز در شمال شرق ایران و دارای طبیعتی زیبا و بکر است که تاریخی کهن و با ارزش دارد

اخبار شهرستان درگز | Dargaz City News

شهرستان درگز در شمال شرق ایران و دارای طبیعتی زیبا و بکر است که تاریخی کهن و با ارزش دارد

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی گفت: پایگاه پژوهشی سایت موزه بندیان شهرستان درگز با هدف پیگیری ثبت جهانی این اثر مستقر و فعال شده است.

این اداره کل روز یکشنبه به نقل از محمد رکنی گزارش داد: این پایگاه پژوهشی با هدف آماده سازی هرچه بیشتر محوطه تاریخی بندیان برای ثبت نهایی و قطعی در فهرست جهانی یونسکو راه اندازی شده است.

وی گفت: این روند افزایش امیدواری برای ثبت جهانی آثار تاریخی خراسان رضوی را در فهرست جهانی یونسکو موجب می شود.

معاون اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی افزود: این پایگاه پژوهشی در راستای تحقق اهداف و ماموریتهای سازمان به منظور شناسایی، استفاده از ظرفیتهای بالقوه و بر اساس بند 'د' ماده ۱۱۴ قانون برنامه چهارم اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران راه اندازی می گردد.

وی ادامه داد: در جریان سفر و بازدید اواخر پارسال معاون سازمان میراث فرهنگی از محوطه باستانی بندیان ایجاد پایگاه پژوهشی جهت سهولت، سرعت اداری و انجام فعالیتهای علمی و پژوهشی در این محوطه تاریخی گردشگری یک نیاز فرهنگی و ضرورت پژوهشی عنوان شد.

رکنی گفت: بنابراین با توجه به اهمیت و ارزش اثر تاریخی بندیان، نیایشگاه و یاریم تپه راه اندازی یک پایگاه پژوهشی در داخل این محوطه در اولویت برنامه های سازمان میراث فرهنگی در سال جدید قرار داد.

وی افزود: تاکنون چند گروه کارشناسی از سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و اداره کل خراسان رضوی در سال جدید به درگز سفر و از نزدیک ظرفیتهای موجود در این شهرستان را بررسی کرده اند.

معاون اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی ادامه داد: مهترین دستاورد این سفرها تصمیم گیری در خصوص ایجاد پایگاه باستانشناسی و پژوهشی در محوطه تاریخی بندیان به منظور فراهم آوردن امکانات و تجهیزات کارگاهی، استقرار کارشناسان و گروههای پژوهشی و تشکیل پرونده ثبتی بندیان جهت ثبت در فهرست آثار جهانی می باشد.

وی گفت: در همین ارتباط و با توجه به قرار گرفتن محوطه تاریخی بندیان درگز در فهرست موقت ثبت جهانی اقداماتی از جمله تعیین حریم، معرفی و حفظ این محوطه تاریخی صورت گرفته است.

محوطه باستانی بندیان شامل آتشکده، کارگاه صنعتی، سازه ای وسیع با کاربری احتمالی مذهبی و حکومتی و برج راهنمای مسافرین متعلق به دوره ساسانی واقع در دو کیلومتری شمال غرب شهر درگز در کنار رودخانه درونگر سال ۱۳۶۹ کشف شد و از سال ۱۳۷۳ تاکنون در دست حفاری و بررسی باستانشناسی است.

یاریم تپه نیز در جوار بندیان قرار دارد. این محوطه باستانی مساحتی حدود هزار متر مربع را در بر می گیرد. جالبترین قسمت این محوطه تصاویری است که به صورت گچبری دور تا دور تالار نقش بسته و کتیبه هایی به خط پهلوی نیز کشف شده است.,این نقشها نشانگر موضوعات متعدد از جمله شکار، جنگ، صحنه های مذهبی و تفویض قدرت است. آتشدان گچی زیبایی نیز در مقابل تالار قرار دارد. اهمیت گچبریهای بندیان نه به طولانی بودن بلکه به محتوای آن است. این گچبریها بیش از ۱۰۰ متر مربع وسعت دارند و بخش مهمی از تاریخ دوره بهرام گور را به تصویر کشیده اند

  • چهارشنبه, ۱۴ مرداد ۱۳۹۴، ۱۲:۴۹ ق.ظ
  • کیانوش انصاری

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی