اخبار شهرستان درگز | Dargaz City News

شهرستان درگز در شمال شرق ایران و دارای طبیعتی زیبا و بکر است که تاریخی کهن و با ارزش دارد

اخبار شهرستان درگز | Dargaz City News

شهرستان درگز در شمال شرق ایران و دارای طبیعتی زیبا و بکر است که تاریخی کهن و با ارزش دارد

۸ مطلب در ارديبهشت ۱۳۹۵ ثبت شده است

مشخصات و شرایط جغرافیایی پارک ملی و منطقه حفاظت شده تندوره:

پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران: منطقه تندوره در سال ۱۳۴۷ به عنوان منطقه حفاظت شده قرق گردید و در اسفند ماه سال ۱۳۴۸ به پارک وحش تندوره تغییر نام یافت. از سال ۱۳۵۳ مساحت این پارک تقلیل یافت و نهایتا طی مصوبه شماره ۱۰۱ شورای عالی محیط زیست مورخ ۱۳۶۱/۶/۲۱ به عنوان پارک ملی تندوره معرفی گردید.

در حال حاضر مساحت پارک ملی تندوره ۳۵,۵۴۰ هکتار و مساحت منطقه حفاظت شده تندوره ۹,۲۵۰ هکتار می باشد.

پارک ملی و منطقه حفاظت شده تندوره در شمال استان خراسان رضوی، در نزدیکی مرز ترکمنستان و در منطقه‌ای کوهستانی با صخره‌ها و تپه ماهورهای متعدد و دره‌های ژرف و پر شیب که پوشیده از گیاهان مختلف است قرار دارد و یکی از بهترین زیستگاهای جانوران وحشی به ویژه قوچ و میش اوریال می‌باشد.

اقلیم:

پارک ملی تندوره به علت قرار گرفتن بر روی ارتفاعات کپه داغ در جنوب و غرب، تأثیر پذیر بودن از کویر قره قوم و جلگه پست درگز از سمت شمال دارای دو نوع آب و هوای متفاوت است. قسمت های جنوبی و غربی پارک به علت وجود ارتفاعات بلند و تحت تأثیر توده های هوائی مدیترانه ای دارای آب و هوائی نسبتا سرد و رطوبت بیشتر و قسمت های شمالی تحت تأثیر آب و هوای گرم و خشک کویر قره قوم و جلگه پست درگز دارای آب و هوائی نسبتا گرم و دارای رطوبت کمتر می باشد.

پارک ملی تندوره دارای ساختاری کوهستانی با مورفولوژی نامنظم بوده و کوهها از سیمایی بهم ریخته برخوردار است. در داخل پارک در ایامی که ریزش های جوی وجود ندارد میتوان از تنها راه ارتباطی داخل پارک که محیط بانی چهلمیر را به شکرآب وصل می کند استفاده نمود. راه دسترسی به پارک ملی تندوره مسیر قوچان – درگز است.

میزان بارندگی سالانه‌ حدود ۲۵۰ تا ۳۰۰ میلی متر و توزیع بارندگی در فصول مختلف بسیار متفاوت است.

درجه حرارت در زمستان تا ۲۰- درجه می‌رسد و حداقل ۴ ماه از سال در این منطقه برف وجود دارد.

وضعیت اجتماعی:

پارک ملی تندوره فاقد مراکز انسانی می‌باشد و تنها پاسگاه‌های محیط بانی در آن قرار دارند.

ارتفاعات:

مرتفع‌ترین نقطه تندوره قله قنبرعلی در جنوب منطقه به ارتفاع ۲۵۸۶ متر است و پست‌ترین نقطه با ارتفاع ۸۸۴ متر در دره چهلمیر در بخش شمالی آن قرار دارد.

منابع آبی:

مجموعه تندوره از نظر منابع آبی فاقد رودخانه‌های مهم است و قسمت اعظم منابع آب این منطقه را چشمه‌ها تشکیل می‌دهند.

با توجه به وجود تعداد زیادی چشمه، به دلیل آبدهی کم آنها مشکلاتی از نظر تامین آب وحوش در منطقه وجود دارد.  چشمه های چهلمیر، بید، رجبه، ادانه، قره نهه، مدخان، باش تپه، ایدلق، قره لوکه، کلاشک، توغی، تندوره، چرلاق و رف سو از مهمترین چشمه های منطقه به شمار میروند.

پوشش گیاهی:

پوشش گیاهی پارک ملی تندوره بسیار متنوع است و تاکنون ۳۷۳ گونه از ۶۰ تیره در این پارک شناسایی شده‌ است.

انواع گیاهان علفی، بوته ای، درختی و درختچه ای در این منطقه قابل مشاهده است. اورس، انجیر، بید، نسترن، گوجه وحشی، کرکو، درمنه، گون، کلاه میرحسن، آنقوزه، کندل، زیره سیاه، کتان وحشی، آویشن، انواع گرامینه، آلبالوی وحشی، شیر خشت، کرکو، باریجه، گردو، زرشک، چوبک، بومادران، سریش، بارهنگ، انواع گیاهان یکساله مرتعی و گیاهان با ارزش داروئی از مهمترین گونه‌های گیاهی این پارک است.

گونه های شاخص جانوری:

پستانداران: پلنگ، قوچ و میش اوریال (بالغ بر ۴۰۰۰ راس)، کل و بز، گرگ، گراز، کفتار، رودک، شغال، تشی، خرگوش، گربه پالاس، گربه جنگلی، روباه

پرندگان: عقاب طلایی، جغد، کبک، قمری، تیهو، باقرقره، دلیجه، کبک، تیهو، قرقاول، بلدرچین، کبوتر چاهی، قمری، چکاوک شاخ دار، چکاوک آسمانی، دم جنبانک ابلق، قرقی، سسک، سار، زاغی، توکای سیاه، انواع جغد، سهره سینه سرخ،  کوکر، زرده پر، لیل، چکاوک، کورکور، دلیجه، سارگپه، کرکس، هما، عقاب

خزندگان: مار کبری، مار جعفری و افعی شاخدار

پارک ملی و منطقه حفاظت شده تندوره یکی از بهترین زیستگاه های پلنگ در کشور می باشد و تصاویر زیادی از این گربه سان زیبا در این منطقه ثبت شده است. در سال ۱۳۷۰ در این منطقه ۱۳۴ مورد مشاهده پلنگ گزارش شده و در سال ۱۳۸۷ جمعیت پلنگ در این منطقه ۶۰ قلاده برآورد شده است.

رخدادها:

- در دیماه ۱۳۹۲ از ۳ پلنگ ایرانی بصورت همزمان در پارک ملی تندوره تصویربرداری شد (لینک مرتبط)

- در دیماه ۱۳۹۲ یک شکارچی غیرمجاز در جریان درگیری مسلحانه با محیط بانان تندوره کشته شد (لینک مرتبط)

- در بهمن ماه سال ۱۳۹۲ از یک پلنگ ایرانی در حال تعقیب کل و بزها تصویربرداری شد (لینک مرتبط)

- در بهمن ماه ۱۳۹۲ مجددا از ۳ پلنگ ایرانی بصورت همزمان در پارک ملی تندوره تصویربرداری شد (لینک مرتبط)

- در مهرماه ۱۳۹۳ دو پلنگ ایرانی در پارک ملی تندوره زنده گیری شده و به گردنبند ردیاب ماهواره ای مجهز شدند (لینک مرتبط)

تصاویر پارک ملی و منطقه حفاظت شده تندوره:

به گزارش دفاع پرس از خراسان رضوی، شهید پرویز اژدو جوان­ترین شهید بسیجی خراسان رضوی در ۸ سال دفاع مقدس است. با شروع جنگ تحمیلی وی نیز به همراه سایر بسیجیان درگز در جبهه های حق علیه باطل حضور پیدا کرد و سرانجام با داشتن ۱۰ سال و یازده ماه در تاریخ ۶۱/۲/۲۴ در مرحله دوم عملیات بیت­ المقدس به شهادت رسید و برای مردم درگز افتخار آفرید.

به مناسبت فرا رسیدن سی­ وچهارمین سالگرد شهادت این نوجوان درگزی ، برای اولین بار کار نمایشی با عنوان “روزی که پرویز رفت” در سالن ارشاد درگز برگزار شد.

هدف از برگزاری این نمایش که قرار است در سایر شهرهای کشور نیز برگزار شود؛ گرامیداشت یاد خاطره شهید بزرگوار پرویز اژدو و اهمیت دفاع و شهادت است.

قارچ های غول پیکر کوه های هزار مسجد/ شهرستان درگز

به مناسبت عید مبعث رسول الله حضرت محمد (ص) مسابقه سوار کاری در رشته های کورس و یورقه اسب و مادیان با حضور مسولین محترم شهرستان: فرماندار شهرستان درگز و ریاست اداره تربیت بدنی و ورزش جوانان و پیش کسوتان ورزش شهرستان با تلاش و همکاری بی شائبه هیات سوار کاری شهرستان درگز جناب آقای هادی یکرنگ و... وتمام مردم ورزش دوست درگز با شرکت شهرستان های درگز، نوخندان، کلات، نیشابور، قوچان و... در رشته های مذکور به مرحله اجرادر امد.

نتایج مسابقه بدین شرح است :
رشته کورس تاخت اسب ها:
مقام اول استانی -اسب سمند -به مالکیت خانم معصومه ابراهیمی-به سوار کاری آقای محمد حسین گلدار از شهرستان قوچان 
رشته کورس یورقه اسب ها:
مقام اول استانی -اسب مله قوش -به مالکیت آقای قنبر علی گلدار-به سوار کاری آقای محمد حسین گلدار
از شهرستان قوچان 
مقام دوم استانی -اسب طوفان -به مالکیت آقای سید محسن حسینی -به سوار کاری آقای قربان علیزاده از شهرستان نیشابور
مقام سوم استانی -اسب توسن به مالکیت آقای اکبر پاسبان -به سوار کاری آقای مرتضی کیخا
از شهرستان درگز
رشته کورس یورقه مادیان ها:
1-مقام اول استانی-مادیان آسیان به مالکیت آقای مجید زرم پور-به سوار کاری آقای بهنام قربانی از شهرستان درگز.
2-مقام دوم استان -مادیان نسیم به مالکیت آقای مهدی کوثری -به سوار کاری آقای قربان علیزاده از شهرستان نیشابور
3- مقام سوم استانی -مادیان سمند به مالکیت و سوار کاری آقای مسعود قندی از شهرستان درگز.
ودر آخر مسابقه با حضور پر شور مردم ورزش دوست از مالکین و سوار کاران از رتبه های اول تا سوم هر رشته تقدیر و تشکر با اهدائ جوایز انجام گرفت.
براساس این گزارش همچنین  از هماهنگ کنندگان مسابقه جهت امنیت و پرشور و هیجان با حضور فعال نیروی انتظامی و شبکه اورژانس شهرستان تقدیر و تشکر شد.
گفتنی است در استان خراسان رضوی هیات سوار کاری شهرستان درگز و باشگاه سوار کاری سپیده قوچان بیشترین فعالیت را در امر ورزش داشتند.



مدیر آموزش و پرورش درگز گفت: امسال بدترین شرایط مالی را در طی 37 سال گذشته تجربه می‌کنیم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)- منطقه خراسان، پیام پاکدل  در مراسم گرامیداشت روز معلم که صبح امروز در محل اداره آموزش و پرورش این شهرستان برگزار شد، بیان کرد: آموزش و پرورش یکی از مهمترین بسترهای اجتماعی است که نقش مهمی در پیشرفت علمی و رفاهی هر جامعه دارد و در توسعه امور مختلف جامعه نظیر مذهب، اقتصاد، سیاست، علم و فرهنگ بسیار تاثیرگذار است.
 
وی افزود: دبستان مهمترین دوره تحصیلی دانش‌آموزان محسوب می‌شود و در واقع آینده کشورهاست و به دوره دبستان هر جامعه‌ای که بنگریم، می‌توانیم به آینده آن جامعه پی ببریم.
 
پاکدل در ادامه افزود: وضعیت اقتصادی آموزش و پرورش مناسب نیست؛ زیرا به هر دانش‌آموز درگز مبلغ بسیار ناچیزی در یک سال تحصیلی تخصیص یافته که پاسخگوی هزینه‌ها نیست و انتظار داریم که والدین دانش‌آموزان و خیرین شهرستان برای فراهم کردن امکانات تحصیلی فرزندان خود به مدارس شهرستان مراجعه و از خانه دوم فرزندانشان حمایت کنند.
 
وی خاطرنشان کرد: آموزش و پرورش درگز از نظر مالی در 37 سال گذشته بدترین شرایط را تجربه می‌کند که امیدواریم با همراهی والدین دانش‌آموزان و حمایت خیرین، در وضعیت نسبتاً مطلوبی قرار بگیریم.
 
گفتنی است؛ در حال حاضر جمعیت دانش‌آموزان حوزه شهرستان درگز، به جز منطقه نوخندان 14 هزار نفر است.

به گزارش روز چهارشنبهٔ گروه فرهنگی ایرنا، از ستاد خبری نهمین جشنواره موسیقی نواحی ، بر اساس برنامه‌ریزی دبیرخانهٔ جشنواره موسیقی نواحی، قرار است ضمن تجلیل از استاد آی‌محمد یوسفی، قدیمی‌ترین و اصیل‌ترین خواننده و نوازنده بخشی در سبک درگز، این استاد موسیقی نواحی برای نخستین بار در نهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران قطعه هایی را در جشنواره اجرا کند.

استاد آی‌محمد یوسفی، برگزاری جشنواره موسیقی نواحی ایران را فرصتی می‌داند که استادان موسیقی نواحی بتوانند تجربه‌های خود را به جوانان علاقه‌مند منتقل کنند.

این خواننده و نوازنده پیشکسوت دوتار ابریشمی که همیشه از طریق کشاورزی روزگار ‌گذرانده و پیش از این تنها در یکی، دو جشنواره منطقه ای و یک بار نیز در کشور اتریش اجرای برنامه داشته، با ابراز خرسندی از حضورش برای نخستین‌ بار در جشنواره موسیقی نواحی، از برگزاری این جشنواره به طور مستقل، ابراز خرسندی می‌کند و امیدوار است این جشنواره در سال‌های آینده نیز به همین روند و به صورت منظم برگزار شود تا از دل آن، نوازنده‌هایی جوان به جامعه معرفی شوند.

آی ‌محمد یوسفی، متولد 1302 در روستای تگن شهر درگز استان خراسان رضوی و شاگرد اولیاقلی یگانه است. او از معدود نوازندگانی است که هنوز با تار ابریشم، که صدایی بم‌تر از دوتار سیمی دارد و رنگ و صدای آن متفاوت است، می‌نوازد. آی محمد یوسفی بیش از 60سال است که به شیوه بخشی‌های شمال خراسان می‌خواند و دوتار می‌نوازد و در زمینه داستان سرایی و نقل افسانه‌ها و آیین‌های قومی و منطقه‌یی فعالیت دارد.

نهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران، 17 تا 21 اردیبهشت‌ماه جاری در شهر کرمان برگزار می‌شود.

تصاویری در اختیار “اخبار ناوچیان” قرار گرفته که از شناسایی گونه ای خشکی زیست از لاک پشتها در میانکوه حکایت دارد. بررسی تصاویر نشان می دهد لاک پشت شناسایی شده، احتمالا، لاک پشت مهمیزدار (Testudo Graeca)، گونه ای لاک پشت “خشکی زیست” است.

از این لاک پشت در ایران دو زیرگونه وجود دارد. لاک پشت مهمیزدار غربی که در نیمه غربی ایران پراکنش دارد و لاک پشت مهمیزدار شرقی که در نیمه شرقی ایران نظیر استان های کرمان، خراسان و سیستان و بلوچستان یافت می شود.

رحیم تشلیخ که همراه با دوستان خود، ابراهیم دولت پور و محمد تبریزی، این شناسایی را انجام داده است به “اخبار ناوچیان” گفت: حدود 7-8 سال است که این لاک پشتها را در کوهپایه های تلکتو می بینم. همیشه آنها را در اوایل بهار و به ویژه در فصل برداشت زیره، می بینم و دیگر در طول سال از آنها خبری نمی شود.

وی ادامه داد: لاک پشتها را معمولا به صورت جفتی می بینم و تاکنون در هیچ جای دیگری از میانکوه لاک پشتی که در طبیعت زندگی کند، ندیده ام.

طبق اظهارت رحیم تشلیخ، لاک پشت عکس برداری شده حدود 25 سانتی متر طول و 15 سانتی عرض داشته و وزن آن 3 تا 4 کیلوگرم بوده است.

محمد دولت پور، کارشناس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان درگز نیز ضمن اظهار تعجب از شناسایی لاک پشت خشکی زیست در میانکوه به خبرنگار “اخبار ناوچیان” گفت: احتمالا فصل تخم گذاری این لاک پشتهاست لذا افراد محلی نباید در محدوده زیست آنها، مزاحمتی ایجاد کنند. به عنوان مثال چون گونه های جانوری پارک ملی تندوره مشخص است در فصل تخم گذاری و زاد و ولد حیوانات که تا 15 خردادماه طول می کشد از ورود افراد به پارک جلوگیری می گردد.

به گزارش “اخبار ناوچیان”، لاک پشت مهمیزدار شرقی، لاک سخت و محکم، گنبدی شکل و پوشیده از صفحات شاخی بزرگ است. پاهای این گونه کوتاه و کلفت است و پاهای جلویی تعداد ۵ و پاهای عقبی تعداد ۴ چنگک دارد که پوشیده از پولک های شاخی می باشد. در سطح پشتی پاهای عقب و جلوی این جانور، یک غده بزرگ و مخروطی به شکل مهمیز وجود دارد که به همین جهت این گونه به لاک پشت مهمیزداز مشهور است. طول آن به طور متوسط ۲۵ سانتی متر است اما اندازه های بزرگ تر تا حد ۳۵ سانتی متر نیز گزارش شده است.

این گونه از لاک پشت، جانور آرام و کندرویی است که وابستگی چندانی به آب ندارد. در زمستان به خواب زمستانی می رود و همراه با گرم شدن هوا مجدداً شروع به فعالیت می نماید. جانوری گیاه خوار است و در درجه اول از گیاهان آب دار تغذیه می کنند و بدین وسیله آب مورد نیاز خود را تأمین می نمایند. همچنین در اردیبهشت ماه جفت گیری می کنند و بین اواخر خرداد تا اوایل تیر در کنار بوته ها چاله هایی حفر کرده و تخم های خود را به تعداد ۲ تا ۸ عدد در آن می‌گذارند. طول تخم‌ها ۳۴ تا ۴۳ میلی متر و دارای پوسته ای محکم است.

به گزارش “اخبار ناوچیان”، گونه های بسیاری از لاک پشتها در خطر انقراض قرار دارند. پیش از این لاک پشت های آبی زیست در رودخانه های میانکوه شناسایی شده بودند که به دلیل ناآگاهی و یا سوء استفاده از بین رفته و در سالهای اخیر به ندرت مشاهده شده اند.

گروه شناسایی کننده در گفتگو با “اخبار ناوچیان” تاکید می کنند محل زندگی لاک پشتها را تنها در اختیار مسوولان قرار خواهند داد تا جان آنها به خطر نیفتد.

تنی چند از مردم محلی نیز به “اخبار ناوچیان” گفتند: از مسوولان شهرستان انتظار می رود ضمن شناسایی دقیق گونه لاک پشت میانکوه، اقدامات لازم برای حفاظت از آن را نیز انجام دهند.

حجت الاسلام حسین ملکی امام جمعه شهرستان درگز در خطبه های این هفته نماز جمعه شهرستان ضمن سفارش نمازگزاران به تقوای الهی در مصلی الغدیر درگز به ۲۹ فروردین روز ارتش اشاره کرد و اظهار کرد: ارتش جمهوری اسلامی ایران به لطف اسلام و ولایت فقیه در اوج قدرت و معنویت قرار دارد.

وی ادامه داد: امروز ارتش جمهوری اسلامی ایران مایه وحدت و اقتدار نظام الهی و ولایی ماست.

امام جمعه درگز با تاکید به اهمیت قدرت دفاعی اذعان کرد: قرآن در سوره انفال، آیه ۶۰ به مسلمین دستور می دهد تا قدرت دفاعی خود را تقویت کنند.

وی تصریح کرد: قدرت در معنویت، اقتصاد، فرهنگ، سیاست و توان نظامی از مصادیق قدرت دفاعی است.

خطیب جمعه درگز با بیان اهمیت سنت اعتکاف گفت: یکی از برکات نظام الهی ما، برپایی سنت نبوی و علوی اعتکاف است که در قرآن و روایات اسلامی ریشه دارد.

وی تاکید کرد: سنت اعتکاف یک اردوی سه روزه معرفتی، بصیرتی و تربیتی است که انسان را به مراقبت و محاصبه از نفس تشویق می کند.

حجت الاسلام ملکی آفات اقتصاد سالم را خاطر نشان کرد و گفت: اقتصاد جامعه اسلامی نباید به آفت ربا مبتلا شود؛ چراکه این مسئله برکت و اقتصاد جامعه را از بین می برد.

وی ادامه داد: بی عدالتی در محاسبه مالیات نیز بر اقتصاد آسیب می زند و باید این مشکل موجود در شهرستان حل شود.