اخبار شهرستان درگز | Dargaz City News

شهرستان درگز در شمال شرق ایران و دارای طبیعتی زیبا و بکر است که تاریخی کهن و با ارزش دارد

اخبار شهرستان درگز | Dargaz City News

شهرستان درگز در شمال شرق ایران و دارای طبیعتی زیبا و بکر است که تاریخی کهن و با ارزش دارد

پارک ملی تندوره درگز، بهشت پلنگ ایرانی

شنبه, ۲۸ بهمن ۱۳۹۱، ۰۹:۵۶ ب.ظ

پارک ملی تندوره: در شمال شرقی ایران و نزدیک کشور ترکمنستان در شهرستان درگز و در حوزه آبریز هریرود و کشف رود و زیر حوزه رودخانه درونگر قرار گرفته است. مرتع ترین منطقه، قله قنبرعلی در جنوب به ارتفاع 2586 متر است و پست ترین نقطه با ارتفاع 884 متر در بخش شمالی قرار دارد.

 

این منطقه فاقد مراکز جمعیتی می‌باشد و تنها پاسگاه‌های محیط بانی چهل‌میر، بابانستان، شکراب، تیوان، درونگر، چرلاق و زیارتگاه علی بلاغ در آن قرار دارند. 

راه اصلی پارک جاده شوسه قوچان به درگز می‌باشد که از سه نقطه قریه اینچه کیکانلو (واقع بر سر راه درگز - قوچان) تا پاسگاه شکر آب (جنوب پارک) 10 کیلومتر، از درگز تا پاسگاه چهل میر (شرق پارک) 30 کیلومترو از نوخندان تا زیارتگاه بابانستان (شمال پارک) 12 کیلومتر می‌توان به پارک دسترسی پیدا کرد.
پلنک چهلمیر درگز

در این منطقه بازمانده‌های سکونت در دوران گذشته دیده می‌شود که از آن جمله می‌توان به آثار باقی مانده از دژی قدیمی به نام قلعه رجبه اشاره نمود که بنا بر مشهور قدمت آن به قبل از اسلام بر می‌گردد.
از 7 گونه گربه‌سان ایران 5 گونه یعنی پلنگ ایرانی، گربه جنگلی، گربه دشتی، گربه پالاس و سیاه‌گوش اورآسیا در این منطقه زندگی می‌کنند. این منطقه بهترین زیستگاه پلنگ در ایران است. از سمداران منطقه هم می توان به بز وحشی که گله‌های 100 تا 150 رأسی آن در ارتفاعات منطقه دیده می‌شود و گوسفند وحشی که از گونه قوچ و میش اوریال و خالص‌ترین نژاد این گونه در ایران است، اشاره کرد. روباه قرمز، شغال، سمور سنگی، کفتار، رودک و انواع جوندگان همچون پیکا و تشی از دیگر پستانداران این منطقه‌اند.
کورکور، سارگپه پابلند، عقاب دشتی، عقاب شاهی، عقاب طلایی، کرکس، هما، لیل، کوکر، مرغ حق، شبگرد بلوچی، بادخورک معمولی، بادخورک کوهی، زنبورخور معمولی، هدهد، چکاوک طوقی، پیت خاکی و سنگ‌چشم دم‌سرخ گروهی از پرندگان مهاجر به پارک را تشکیل می‌دهند.
خزندگان این پارک هم شامل 9 گونه مار غیر سمی، 4 گونه مار نیمه سمی، 5 گونه مار سمی، 6 گونه سوسمار و لاک‌پشت می‌شوند. پوشش گیاهی پارک نیز بسیار متنوع است و تاکنون 373 گونه از 60 تیره در این پارک شناسایی شده‌است.

منبع: http://dargaz.info

  • شنبه, ۲۸ بهمن ۱۳۹۱، ۰۹:۵۶ ب.ظ
  • کیانوش انصاری

نظرات  (۴)

بعد از این بگذار قلب بی‌قراری بشکند
گل نمی‌روید، چه غم گر شاخساری بشکند

باید این آیینه را برق نگاهی می‌شکست
پیش از آن ساعت که از بار غباری بشکند

گر بخواهم گل بروید بعد از این از سینه‌ام
صبر باید کرد تا سنگ مزاری بشکند

شانه‌هایم تاب زلفت را ندارد، پس مخواه
تخته‌سنگی زیر پای آبشاری بشکند

کاروان غنچه‌های سرخ، روزی می‌رسد
قیمت لبهای سرخت روزگاری بشکند
ممنون کیانوش جان


نمیدونستم فک میکردم طرفای شمال غرب باشه آخه عکسایی گذاشتید به مناطق کوهستانی میخوره

ممنون از اطلاعاتتون

در ضمن به شاه فقرا هم که نزدیکید دیگه سلام منو برسونید

یا علی
کیانوش جان

ببخشید یه سوال داشتم

درگز مال کدام استانه ؟ چند بار اومدم بپرسم نشد



سلام


ممنون

خیلی لطف میکنید تشریف میارین
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی