اخبار شهرستان درگز | Dargaz City News

شهرستان درگز در شمال شرق ایران و دارای طبیعتی زیبا و بکر است که تاریخی کهن و با ارزش دارد

اخبار شهرستان درگز | Dargaz City News

شهرستان درگز در شمال شرق ایران و دارای طبیعتی زیبا و بکر است که تاریخی کهن و با ارزش دارد

بعد از آب... ترکمنستان نفت ما را هم می برد!

نماینده و مسئولین شهرمان همچنان شعار می دهند!

اعتبارات شهرستان همچنان برگشت می خورد


به گزارش خبرنگار حوزه نفت  گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان؛ از ابتدای برنامه چهارم به منظور توسعه فعالیت‌های اکتشافی در مناطق شمال و شمال شرق ایران اجرای حدود 500 کیلومتر لرزه‌نگاری 2 بعدی را برای شناسایی ذخایر احتمالی هیدروکربوری در دو منطقه کپه داغ و درگز در دستور کار قرار داده بود.

بر این اساس؛ بخش‌هایی از استان خراسان شمالی، رضوی و گلستان یکی از 5 منطقه مستعد برای کشف ذخایر نفت و گاز در ایران در وسعتی بالغ بر 200 هزار کیلومتر مربع به شمار می‌روند که در حال حاضر دو ساختار گازی تحت عنوان خانگیران و گنبدلی در این منطقه شناسایی شده است.

امور اکتشاف و استخراج شرکت ملی نفت ایران در سال 1347 شمسی میدان عظیم گازی خانگیران و در سال 1360 میدان گازی گنبدلی را به ترتیب در غرب و جنوب شهر سرخس کشف کرد.

در ادامه فعالیت‌های اکتشافی در 2 سال گذشته چندین ساختار و میدان جدید گازی در شمال شرق ایران همچون میدان گازی توس با ذخیره دو هزار و 190 میلیارد فوت مکعب گاز درجای طبیعی کشف شده است.

از سوی دیگر با کشف این میادین جدید گازی، در راستای تعیین تکلیف طرح توسعه تمامی میادین مشترک نفت و گاز توسعه مقدماتی یکی از بزرگترین میادین مشترک گازی با ترکمنستان آغاز شده است.

حال با گذشت چند سال از این موضوع اقدامات اساسی برای برداشت از این میدان مشترک نفت و گاز صورت نگرفته است به طوری برخی از مسئولان معتقدند که زمین این میدان مشترک جزء آستان قدس رضوی بوده و حتی یک حلقه چاه در این میدان حفاری نشده است. این در حالی است که ترکمنستان هم اکنون با حفر 20 حلقه چاه از ایران جلوتر است.

زنگنه سال گذشته در مشهد مقدس با اعلام این که میدان‌های مشترک ایران و ترکمنستان در اولویت ما هستند، اظهار کرد: فعلا این موضوع به بخش اکتشاف ما برمی‌گردد و امیدواریم پس از اخذ نتایج از این مطالعات، کار را به شرکت نفت مرکزی بسپارند.

زنگنه تاکید کرده بود؛ اولویت ما بهره‌برداری از میدان‌های مشترک گازی است، چرا که در این صورت امکان بهره‌برداری از گاز در مناطق شمال و شمال شرق کشور فراهم می‌شود و ما هزینه‌ای را برای انتقال گاز از جنوب به مناطق شمالی نخواهیم کرد.

احمد سجادی عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان، در خصوص توسعه میادین مشترک گفت: ایران با داشتن منابع عظیم نفت و گاز یکی از بزرگ‌ترین کشورهای دارنده ثروت است که بایستی در این خصوص برنامه‌ریزی صورت بگیرد.

وی تصریح کرد: ما هم اکنون میدان مشترک گازی با ترکمنستان در مسیر خراسان رضوی داریم که متأسفانه ایران در این خصوص کارهای عملیاتی انجام نداده به طوری که ترکمنستان هم اکنون به شدت از این میدان مشترک برداشت می‌کند.

سجادی تصریح کرد: در حال حاضر  ترکمنستان بیش از 20 حلقه چاه در این میدان مشترک حفاری کرده است در حالی که ایران حتی یک دکل در این میدان هم ندارد باید جزء اولویت وزارت نفت قرار گیرد.

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: بارها این مشکل به وزارت نفت ارجاع داده شده است که زمین این میدان متعلق به آستان قدس رضوی و زمین‌های موقوفه محسوب می‌شود و ما نمی‌توانیم از این میدان برداشت کنیم.

وی اضافه کرد: وزارت نفت در خصوص پرداخت مبلغ پیشنهادی با آستان قدس رضوی به تفاهم نرسیده است و چندین سال است که این میدان مشترک راکد مانده است.

سجادی افزود: بیش از سه سال است که نمایندگان مجلس این میدان مشترک را پیگیری می‌کنند و این موضوع در قانون هم تعریف شده که هر گاه اختلافی بین زمینی که دارای منابع نفت و گاز است بر سر قیمت با مالک به توافق نرسند، یک هیأت سه نفره برای رفع مشکل مشخص شود اما همچنان این امر محقق نشده و بر سر قیمت اختلاف نظر دارند.

وی تأکید کرد: با توجه به اینکه قانون در این زمینه حکم می‌کند که این میادین مشترک توسعه پیدا کند اما وزارت نفت عملا کار خاصی را انجام نداده است و ما در این اینجا تناقض داریم که با توجه به برنامه ششم باید به رشد هشت درصدی در اقتصاد برسیم.

وی تأکید کرد: ما هم اکنون در کشور به ویژه در شرکت حفاری شمال دکل‌های زیادی داریم که این دکل‌ها بیکارند و قراردادی که با آنها بسته می‌شود به قیمت نازل بوده است در حالی که قراردادهایی که با کشورهای هند و چین بسته می‌شوند متناسب با قراردادهای داخلی نیست و امیدواریم در امضای قراردادها تجدیدنظر صورت گیرد.

5 میلیون بشکه سرآمد برداشت‌های میادین مشترک جنوب کشور

سجادی گفت: همکاری‌هایی با کشور عراق و قطر صورت گرفته و در حال حاضر بیش‌ از 35 دکل در سطح آبی و خشکی در حال برداشت از میادین مشترک هستند و همچنین از شرکت‌های خصوصی خواسته شده که برای حفاری اعلام آمادگی کنند.

سجادی افزود: ظرفیت تولید نفت ظرفیتی واقعی است که در حال حاضر چهار میلیون بشکه در روز است که امیدواریم این میزان به پنج میلیون بشکه در روز برسد این در شرایطی است که برداشت و ذخیره‌سازی نفت از میادین و مخازن سطحی و زیرسازی در حال انجام است.

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی فروش نفت خام را جزو سیاست کلی نظام و وزارت نفت ندانست و خاطر نشان کرد: ایران علاقه زیادی به فروش نفت خام ندارد این در حالی است که فروش آن مشتریان زیادی دارد و به میزانی فروش نفت داریم که مشتری آن وجود داشته باشد و در حال حاضر حدود 1500 ملیون بشکه نفت به حالت گاز به فروش می‌رسد.

وی گفت: تمام سعی ما این است که از خام‌فروشی جلوگیری کنیم و ظرفیت پالایشگاه‌ها را افزایش دهیم. کشور‌های چین، هند، کره جنوبی و ژاپن جزو مشتریان نفت ایران هستند این در حالی است که به برخی از کشور‌ها به علت بدحسابی نفت نمی‌فروشیم.

گزارش: حبیبه رحیمیان
  • شنبه, ۲۰ تیر ۱۳۹۴، ۰۲:۵۱ ق.ظ
  • کیانوش انصاری

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی