اخبار شهرستان درگز | Dargaz City News

شهرستان درگز در شمال شرق ایران و دارای طبیعتی زیبا و بکر است که تاریخی کهن و با ارزش دارد

اخبار شهرستان درگز | Dargaz City News

شهرستان درگز در شمال شرق ایران و دارای طبیعتی زیبا و بکر است که تاریخی کهن و با ارزش دارد

مقاله ای درباره نسا

يكشنبه, ۱۲ خرداد ۱۳۹۲، ۰۲:۱۲ ق.ظ
درباره نسا

*مرکز خراسان باستان یا ایالت پارت در آغاز شهر نیسایه (نسا) بوده‌است که یونانیان آن را نیسا می‌خواندند. نسا ، از جمله شهرهای تاریخی ترکمنستان است که سابقه آن به قبل از اسلام می رسد. در دوران خلافتهای اموی و عباسی و حکومتهای سامانی و غزنوی و سلجوقی ، شهر مهم و باعظمتی بوده اما با حمله مغول و سپس تیمور، رو به ویرانی نهاده و رونق خود را از دست می دهند. و یرانه های شهر باستانی نسا در پانزده کیلومتری شهر عشق آباد قرار دارد.

*ماسون ، کاوشگر شهر باستانی نسا، معتقد است ، این شهر از زمانی که مهرداد اول (171 ق م ) آن را بنا کرد تا انقراض دولت پارت آباد بود. نسا که در دوازده کیلومتری شرق عشق آباد و نزدیک روستای بَجیر قرار دارد، شامل دو بخش نسای قدیم و نسای جدید است . نسای جدید شهری محصور و دارای گورستانهای بسیار است که در اواسط قرن سوم میلادی متروک شد و نسای قدیم مشتمل بر اقامتگاه شاهی ، یک شهر محصور شامل قصرها و نیایشگاهها و آرامگاههای شاهان پارت است (بلنیتسکی ، ص 108؛ فرامکین ، ص 231). در اوستا و پارسی باستان «نی‌سایه» ، در یونانی و رومی «نی‌سه‌نیه»، در پارسی «نسا» به فتح و کسر «ن‌یان» هر دو آمده و آن در اصل به معنی آباد و آباده بوده است، این کلمه از دو جز مشتق است: نی (پیشوند به معنی : فرو پایین+ ) سی (در نهادن، نشستن، آسودن) پس نسا به معنی نشستگاه، فرودگاه ، زیستگاه، آبادی است. بنابر آنچه در متون فارسی آمده است، «شهر نسا واقع میان شهر مرو و بلخ پایتخت تیرداد، دومین پادشاه اشکانی (248 ‌214 ق.م) بوده است که این شهر در ده میلی جنوب عشق‌‌آباد واقع بوده است. در مورد این‌که نسا عنوان و نام اصلی شهر بوده است تردیدی وجود ندارد. در حالی که نام قدیمی قسمت استحفاظی، بر اساس حکاکی‌های روی خرده سفال‌ها «میتری داتکرت» به معنای محدوده جغرافیایی نسا «ساخت مهرداد» بوده است. نِسا از شهرهای باستانی ایران در خراسان بود. این شهر که پایتخت اشکانیان بود امروزه در محدوده کشور ترکمنستان قرار گرفته‌است. در زمان پارتیان (اشکانیان) ، شهر نسا از مهمترین شهرهای ایران به شمار می‌رفت و به نظر برخی مورخان، ارگ نسا، نخستین جایی بوده‌است که اشگ اول، بنیانگذار سلسله اشکانی به عنوان مرکز فرمانروایی خود برگزید. مورخان، نسا را زادگاه «پادشاهان پارت» می‌نامند. موطن پارتیان در حواشی شمال شرقی خراسان (جنوب ترکمنستان) قرار داشت. ویرانه‌های نسا در نزدیکی تپه‌های پیش از تاریخی مانند «آنو» و نزدیک عشق‌آباد، جای گرفته است که خاستگاه اجدادی سلسله اشکانیان بود. این سلسله از نژاد «اشک» می‌باشند و پس از سرداران اسکندر مقدونیایی تا زمان پادشاهی ساسانیان مدت 461 سال در ایران سلطنت کردند. پارتها در حدود سال 247 ق.م با سرنگون ساختن حاکم غاصب سلوکی، «آندراگوراس» کانون امپراتوری خود را در شمال‌شرقی خراسان بنیاد نهادند. آنان می‌بایستی برای کسب استقلال و بعدا برای کسب برتری در امپراتوری جنگزده سلوکی به نبرد ادامه می‌دادند. ابتدای تاریخ آنان نسبتا تاریک است و گرچه در روایت‌های کتبی اقامتگاه‌های فراوانی از آنان ذکر شده ولی گویا تیرداد، برادر و جانشین اشک موسس سلسله، در مستحکم کردن و احداث شهرها فعال بوده است. اسم نسایه نیز به عنوان ناحیه‌ای در متون تاریخی آورده شده که قدیمی‌ترین آنها در اوستا و کتیبه داریوش در بیستون است. براساس کتیبه داریوش منطقه عمومی کپت‌داغ، پارتیا و مرکز قدرت پارتی بوده است که تا پیش از حمله اسکندر یکی از ولایات ایران هخامنشی بوده است. نسا ، از جمله شهرهای تاریخی ترکمنستان است که سابقه آن به قبل از اسلام می رسد. در دوران خلافتهای اموی و عباسی و حکومتهای سامانی و غزنوی و سلجوقی ، شهر مهم و باعظمتی بوده اما با حمله مغول و سپس تیمور، رو به ویرانی نهاده و رونق خود را از دست می دهند. و یرانه های شهر باستانی نسا در پانزده کیلومتری شهر عشق آباد قرار دارد. پارتها )اشکانیان) در حدود سال 247 ق . م. با سرنگونی حاکم غاصب سلوکی ، آندراگوراس ، کانون امپراتوری خود را در شمال شرق خراسان بنیاد نهادند. 


نشیمنگاه اجدادی سلسله اشکانیان ، شهر نسا بوده است که امروزه در نزدیکی پایتخت ترکمنستان(عشق آباد)، ویرانه‌های آن جای گرفته است. نسا شامل دو محوطه باستانی به نامهای نسای جدید و نسای قدیم است. نسای جدید شهر بوده است و نسای قدیم قلعه ای که اقامتگاه شاهانه با کاخ و خزانه ، ادارات و پادگان و شاید یک نیایشگاه بوده است. نکته قابل توجه این است که نسای جدید بسیار قدیمیتر از نسای قدیم و حتی پیش از تاریخ مسکون بوده است ، لیکن در هنگام دایر بودن نسای جدید ، نسای قدیم متروک گردیده بود و این نامها بر آنها نهاده شد. نسای کهنه در حدود 5 کیلومتری جنوب شرقی نسای جدید قرار گرفته است. در ناحیه نسا نیز مانند تیسفون و مدائن یک مجموعه شهری وجود داشته است. این مجموعه شامل پایتخت ، یک قلعه ، شهرکهای کوچکتر، معابد‌، روستاها و املاک زمینداران بوده است.

 ویرانه‌های نسا در نزدیکی تپه‌های پیش از تاریخی مانند «آنو» و نزدیک عشق‌آباد، جای گرفته است که خاستگاه اجدادی سلسله اشکانیان بود. این سلسله از نژاد «اشک» می‌باشند و پس از سرداران اسکندر مقدونیایی تا زمان پادشاهی ساسانیان مدت 461 سال در ایران سلطنت کردند.

قلعه نسا قدیم، در 15 کیلومتری غرب عشق آباد قرار دارد و در هزاره سوم پیش از میلاد ساخته شده است. نسا پایتخت دولت پارت بوده و قصرهای پادشاهی و معابد و گنجینه جواهرات پادشاهان پارت در این قلعه قرار داشته است. در کاوش های باستانشناسی در نسا قدیم، ساختمان معابد مدور و برجی شکل کشف شده است. در 4 کیلومتری شمال نسا قدیم قلعه منصور تپه قرار دارد که احتمالا محلی برای اجرای آئین های مذهبی بوده است. در سال 224 میلادی پس از سقوط سلسله اشکانیان، این قلعه متروک شد ولی در عصر سلسله ساسانیان، فیروز پادشاه ساسانی آنرا احیا» کرد. در سال 651 میلادی نسا به قلمرو خلفای عرب ضمیمه و نسا جدید ساخته شد تا سال 1220 میلادی نسا شهری آباد و بزرگ بود که در این سال در هجوم مغول ویران گشت. پس از هجوم مغول قلعه نسا خیلی زود احیا شد، ولی عرصه نزاع ها و جنگ های مداوم بود و بالاخره در اوایل قرن نوزدهم، قصبه ترکمن های طایفه تکه، به نام باقر در این منطقه به وجود آمد. در نزدیکی نسا چند اثر تاریخی دیگر از قبیل مسجد حلیم بردی ایشان (اوایل قرن بیستم)،قلعه قل مرگن(قرن نوزدهم)قراردارد. 

یاقوت نوشته است: «نِسا شهری است در خراسان، بین آن و سرخس دو روز و بین آن و مرو پنج روز و بین آن و ابیورد یک روز و تا نیشابور شش یا هفت روز راه است‚ و سخت وبا خیز است. دانشمندان بزرگی از این شهر بر خاسته اند، که از جملة آنها ابو عبدالرحمان احمد نسائی صاحب کتاب «سُنن» است. او امام و پیشوای عصر خود در علم حدیث و یکی از پیشوایان بزرگ دینی بود.»[24] در سالهای اخیر در ناحیه نسا در نزدیکی عشق آباد واقع در کشور ترکمنستان که مقر پادشاهان اشکانی بوده ، آرشیو بزرگی محتوی اسناد مالی که بر روی پاره های سفال نوشته شده بدست آمد . این اسناد به خط آرامی و زبان پهلوی اشکانی است که نظیر آن برروی سفال در خرابه های شهر دورا اروپوس یافت شده است . دیگر ، ابنیه و گورستانهایی است که در ناحیه نسا در نزدیکی عشق آباد کشف شده و در آنها نقاشی ها و مجسمه ها و مهرها و سکه ها و لوازم زندگی مردم آن زمان یافت شده است .

ماسون ، کاوشگر شهر باستانی نسا، معتقد است ، این شهر از زمانی که مهرداد اول (171 ق م ) آن را بنا کرد تا انقراض دولت پارت (227) آباد بود. نسا که در دوازده کیلومتری شرق عشق آباد و نزدیک روستای بَجیر قرار دارد، شامل دو بخش نسای قدیم و نسای جدید است . نسای جدید شهری محصور و دارای گورستانهای بسیار است که در اواسط قرن سوم میلادی متروک شد و نسای قدیم مشتمل بر اقامتگاه شاهی ، یک شهر محصور شامل قصرها و نیایشگاهها و آرامگاههای شاهان پارت است (بلنیتسکی ، ص 108؛)

فردوسی چند جا از نسا یاد میکند و به گفته وی در زمان بهرام گور این شهر وجود داشته : 
زگرگان بیامد به شهر نسا 
یکی رهنمون پیش پر کیمیا 
بدینسان بیامد به نزدیک مرو 
نپرد بدانگونه پران تذرو 
بیاسود در مرو بهرام گور 
چوآسوده شد شاه وجنگی ستور 

در جای دیگر که مربوط به زمان پادشاهی نوشینروان است نیز واژه نسا را در شاهنامه می بینیم:
بدر بر یکی مرد بد از نسا
پرستنده و کار دار بسا


بهمن رنجبران
  • يكشنبه, ۱۲ خرداد ۱۳۹۲، ۰۲:۱۲ ق.ظ
  • کیانوش انصاری

نظرات  (۳)

با سلام.

امیدوارم این بار نظرمو قابل بدونید و اونرو ثبت کنید

میشه بگید نسا چه ربطی به درگز داره!!!!!!!!!!!!؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

نسا پایتخت اشکانیان تو ترکمنستانه و اصلا دخلی به درگز نداره چرا این اطلاعات ناقص و تعصب وارانه رو اجازه میدید که رو سایتتون بذارن ؟؟؟؟ با اینکار باور بفرمایید خودتون رو زیر سوال می برید من نمیدونم این آقا بر چه اساسی داره درگز رو با نسا یکی میدونه ولی فقط میتونم بگم یا ایشون اصلا شناختی از ایران و دو ره اشکانی نداره یا درگز رو نمیشناسه یا بیشتر ازونکه تاریخ بنویسه بذر تعصب کورکورانه رو میپاشه!.بنده به عنوان یک باستان شناس که افتخارم درگزی بودنمه هییییچوقت به خودم این جرات رو نمیدم که انقد راحت و ببخشید آبکی درمورد تاریخ درگز صحبت کنم.یا حق

  • بهمن رنجبران
  • جناب آقای کیانوش انصاری از آنجا که هر نویسنده ، مولف و محقق در ارایه ، نوشته ها و مقالات و تحقیقاتش ، برای شناخت مطالعه کننده ها ، حداقل نام و نام خانوادگی خود را ذکر میکند، لطفا از کسانیکه مطلبی ارایه داده یا اظهار نظر میکنند، بخواهید برای اینکه طرف مقابل بداند به چه کسی باید پاسخ بدهد ، نام کامل خود را بنویسند .

     

    جناب آقای علی معلوم است اطلاعاتی در مورد تاریخ بخصوص تاریخ درگز دارید ، اگر اجازه بدهید کمی صحبت و گفتگو داشته باشیم تا از اطلاعاتتان استفاده شود.

    شما نوشته اید : درگز درگز است فقط  با شعاع دو سه کیلومتری !!!
    از شما سوال دارم

    این شهر (درگز) بقول شما با شعاع دو سه کیلومتری ، کی و در چه تاریخی ساخته شده و چرا به این اسم نامیده شده ؟  آیا موقع ساخته شدن هم همین نام را داشته یا بعدا این اسم را بخود گرفته و چرا ؟ محل این شهر قبل از ساخته شدنش چه نام داشته است ؟

    ضمنا خدمتتان عرض کنم ، بنده هیچگاه در مقالات خود ، ننوشته ام نام قبلی شهر درگز ، شهر نسا یا شهر ابیورد بوده و یا خود شهر نسا و شهر ابیورد ، شهر درگز بوده و باهم یکی بوده اند حتی در این رابطه و در مورد اینکه این شهرها از هم جدا بوده ، مطالبی نیز ارایه داده ام . لطفا در جاییکه نوشته ام ، نام و یا محل شهر درگز ، نام و شهر نسا و یا خود شهر ابیورد بوده ، مشخص و اعلام نمایید ممنون میشوم .

    جناب رنجبران سلام
    دوستان درگزی از گذشته های دور سعی دارند که با یک دست بیش از چند هندوانه بردارند!
    برادر لطفا تکلیف خودتان را روشن کنید بالاخره درگز همنام نسا است یا ابیورد؟؟
    ماشالله چندین اسم را دنبال نام درگز نهاده اید در حالی که هیچ کدام درگز نیستند. خوشبختانه خرابه های کاخ اشکانیان در نزدیکی شهرتان کشف شده است و امیدوارم دست از شر کچل نسا و ابیورد بردارید که هیچ تناسب و تناسخی با درگز ندارند چرا که نسا اگر درگز باشد که شما (درگز)پایتخت ترکمنستانید برادر و اگر ابیورد درگز باشد که باید با اهالی قهقهه مسابقه فوتبال روزانه داشته باشید!!!!
    علی ایحال درگز درگز است فقط  با شعاع دو سه کیلومتری !!!
    دیگران را به حال خود بگذارید و هندوانه خودتان را محکم بچسبید که شادزدی هم هست!!!!
    پاسخ:

    بهمن رنجبران: جناب آقای کیانوش انصاری از آنجا که هر نویسنده ، مولف و محقق در ارایه ، نوشته ها و مقالات و تحقیقاتش ، برای شناخت مطالعه کننده ها ، حداقل نام و نام خانوادگی خود را ذکر میکند، لطفا از کسانیکه مطلبی ارایه داده یا اظهار نظر میکنند، بخواهید برای اینکه طرف مقابل بداند به چه کسی باید پاسخ بدهد ، نام کامل خود را بنویسند .

     

    جناب آقای علی معلوم است اطلاعاتی در مورد تاریخ بخصوص تاریخ درگز دارید ، اگر اجازه بدهید کمی صحبت و گفتگو داشته باشیم تا از اطلاعاتتان استفاده شود.

    شما نوشته اید : درگز درگز است فقط  با شعاع دو سه کیلومتری !!!
    از شما سوال دارم

    این شهر (درگز) بقول شما با شعاع دو سه کیلومتری ، کی و در چه تاریخی ساخته شده و چرا به این اسم نامیده شده ؟  آیا موقع ساخته شدن هم همین نام را داشته یا بعدا این اسم را بخود گرفته و چرا ؟ محل این شهر قبل از ساخته شدنش چه نام داشته است ؟

    ضمنا خدمتتان عرض کنم ، بنده هیچگاه در مقالات خود ، ننوشته ام نام قبلی شهر درگز ، شهر نسا یا شهر ابیورد بوده و یا خود شهر نسا و شهر ابیورد ، شهر درگز بوده و باهم یکی بوده اند حتی در این رابطه و در مورد اینکه این شهرها از هم جدا بوده ، مطالبی نیز ارایه داده ام . لطفا در جاییکه نوشته ام ، نام و یا محل شهر درگز ، نام و شهر نسا و یا خود شهر ابیورد بوده ، مشخص و اعلام نمایید ممنون میشوم .

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی