اخبار شهرستان درگز | Dargaz City News

شهرستان درگز در شمال شرق ایران و دارای طبیعتی زیبا و بکر است که تاریخی کهن و با ارزش دارد

اخبار شهرستان درگز | Dargaz City News

شهرستان درگز در شمال شرق ایران و دارای طبیعتی زیبا و بکر است که تاریخی کهن و با ارزش دارد

انتخابات پیش رو دهمین انتخاباتی است که بعد از انقلاب شکوهمند اسلامی و به یمن مردمسالاری دینی و استقرار نظام مبتنی بر جمهوریت متصف به صفت اسلامی در شرف برگزاری است.

تجربه گذشته و تحلیل فرآیند انتخابات در شهرمان چراغی فروزان و نقشه راهی ارزشمند در اختیارمان قرار می دهد تا با نصب العین قرار دادن آن انتخابی در خور شایستگی و فرهیختگی و بلوغ فرهنگی و اجتماعی مردم شهرمان رقم بخورد.
بعنوان یک فعال مایشاع که تمام این انتخابات را چه در نقش یک هوادار ساده و چه در نقش یک کاندیدا تجربه کرده ام نکاتی کوتاه بعنوان برگ سبزی تحفه درویش تقدیم میکنم انشاءالله که به بهبود فرآیند تصمیم گیری در انتخابات و در نهایت انتخاب نماینده ای شایسته کمک نماید.
ابتدا فرصت ها:
_بالا بودن میانگین شایستگی شهروندان و برخورداری از سواد و دانشی مثال زدنی که در استان و حتی در کشور زبانزد بوده و تقریبا همه بزرگان به این امر اذعان دارند و آمار و اطلاعات نیز گواه این فرهیختگی است.

_محدود و کوچک بودن سازمان رای و تعداد کم واجدین شرایط رای نسبت به سایر حوزه های انتخابیه استان که این امر سازماندهی و تاثیر گذاری بر بدنه اجتماع و رای دهندگان را بسیار تسهیل می کند.

_پراکندگی جغرافیای بسیار متناسب و سهل الوصول بودن ارتباط با مردم و بدنه اجتماعی.
_وجود افراد و گروه های مرجع و امکان سازماندهی این گروه ها و افراد و متشکل و انگیزه مند کردن این افراد در صورت لزوم.

_آمیخته گی قومیت های مختلف کرد و ترک و سیستانی و یزدی و.....و ارتباط بسیار خوب و مسالمت آمیز این اقوام و بهره مندی از تمام خصلت های نیک این اقوام و تشکیل فرهنگ زیبایی به نام فرهنگ درگزی که شهره عام و خاص شده و تمام ارزش های انسانی و اسلامی را یکجا در خود دارد.

_ظرفیت ها و پتانسیل های بسیار بالای مدیریتی و سیاسی و اجتماعی در بین نخبگان شهر .

_و البته هزاران فرصت دیگر که ذکر تک تک آنها در این مجال نمی گنجد. 

واما تهدید ها:

_شکاف عمیق فی مابین نخبگان سیاسی در قالب چپ و راست،اصلاح طلب و اصولگرا،یا خط ۱ و......به نحوی که از قالب رقابت سالم خارج و به نوعی مبارزه و جنگ جناحی تبدیل شده و حذف بسیاری از شایستگان در زمان تسلط یکی از دو جناح به پدیده ای معمول و قابل انتظار تبدیل کرده است!!و هر جناح حذف رقیب را امری مشروع و گاه حق طبیعی خود می دانند!البته از دیدگاه من به عنوان یک تحلیل گر سیاسی که به جناح اصلاح طلب منسوب هستم این حذف بیشتر در گروه مقابل اتفاق افتاده است که بسیار طبیعی و بدلیل تسلط آنها بر سایر نهادهای قدرت خارج از دولت و مجلس بوده است نه لزوما ناشی از دمکرات عمل کردن ما اصلاح طلبان.

_عدم کادرسازی توسط گذشتگان در هر دو جناح بخصوص توسط نمایندگان ادوار گذشته موجب شده هم در عرصه مدیریت شهرستان و هم در سطح ملی سرانه مدیران درگزی به نسبت میانگین سایر شهرستان های استان قابل ذکر نباشد.

_برنامه ریزی حساب شده افراد غیر بومی برای بهره گیری از فرصت های پیش گفته با استفاده از خلا کادر سازی مبتلابه ،ناشی از عملکرد گذشتگان و عدم اشتغال در پست های مدیریتی شهر و سپس ادعای ارجحیت نسبت به فرزندان درگز با این توجیه که آنها سابقه مدیریتی نداشته اند(بسیار جالب است بدانیم که در دور گذشته فرزندان درگز به جرم نداشتن سابقه مدیریتی که توسط غیر بومیان به جفا از آنها دریغ شده بود توسط خود ما طرد شدند و غریبه ای به یمن تصاحب حق فرزندان درگز و قرار گرفتن در سمت شهرداری درگز که حق مهندسین شایسته درگزی بود، به نمایندگی برگزیده شد) .

_انتخاب نمایندگان با چاشنی احساسات و عواطف زلال و پاک درگزی،این تهدید بسیار جدی است و موجب شده افرادی به مجلس راه پیدا کنند که علیرغم برخورداری از ارزش های اخلاقی و انسانی ،توان لازم برای احقاق حقوق شهروندان درگز را به کمال نداشته باشند و این مهم، هم در عدم کسب جایگاه های بعدی نمایندگان شهرمان در انتصاب به مدیریت های کلان کشوری مشهود است و هم در عدم توفیق آنها در توسعه متوازن شهرستان.
انتخاب هایی با چاشنی های متنوع احساسی و بی بهره یا کم بهره از منطق ریاضی و حساب و کتاب های مبتنی بر خرد جمعی!گاهی بخاطر پاکی و نمازخوان بودن کسی را راهی مجلس کرده ایم!!گاهی از روی ترحم!!!گاهی فریب شعار های زیبا را خورده ایم!!!!گاهی تفکیک کرد و ترک و یزدی و نوخندانی و چاپشلویی نقشش پر رنگ شده و....خلاصه حریفان خوب دست مردم ما را خوانده اند و متناسب با شرایط متاع خود عرضه کرده اند و باز هم خواهند کرد!

_خاصه خرجی ها و پول های کثیف که پدیده ای تقریبا نوظهور است و از دوره گذشته بسیار بی پرواتر و عریان در عرصه انتخابات درگز پدیدار شده و این تهدید با توجه به بافت اجتماعی مردم شهرستان و فقر شدید اقتصادی طمع برخی صاحبان این پول های بادآورده را بر انگیخته و به صحنه کشانده است!!آنها امیدوارند با گستراندن سفره های رنگین و پرداخت های ناچیز اما گسترده،توزیع سبد های کم ارزش کالا ،پرداخت های خاص به اماکن و مساجد و افراد ،تحت عنوان امر خیر و.... اقشار آسیب پذیر و برخی افراد موثر در اماکن مذهبی و متولیان امور خیریه را تحت تاثیر قرار دهند.


صاحبان اندیشه و نخبگان شهر این موضوع را بعنوان یک چالش عمده بر سر راه افراد لایق اما کمتر برخوردار از تمکن مالی ارزیابی میکنند
_تشویق افراد متعدد با چاشنی های مختلف سیاسی و قومی و قبیله ای و امید به تفرقه مردم و تقسیم رای و صید ماهی مقصود آخرین ورژن تهدید انتخابات شهرمان است!اگر نخبگان متحد و یک کاسه نشوند باخت مردم دور از انتظار نیست!!به نظرم انتظار ایفای نقش توسط نخبگان، انتظار طبیعی مردم است!بخصوص فرهنگیان شهر که چرخ دنده های سیاست بیشتر از هر قشری آنها را متأثر میکند!!!! 
در پایان بعنوان فرزند کوچک درگز اعلام میکنم برای اعتلای شهرم با هر تصمیمی که نخبگان صالح شهر اتخاذ کنند همراه خواهم بود و مطیع خردجمعی خردورزان و نخبگان عزیز

علیرضا صولتی

  • شنبه, ۱۶ آبان ۱۳۹۴، ۱۱:۰۸ ب.ظ
  • کیانوش انصاری

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی